Afbeelding
Shutterstock

Bereik een groter deel van de doelgroep met SEO

Partnercontent

Ondernemers zoeken voortdurend naar nieuwe kansen om de omzet van hun organisatie te kunnen doen laten toenemen. Dit betekent voor de één dat zij starten met de ontwikkeling van een webshop, voor de ander dat zij over de grens zoeken naar afnemers. Bij de ontwikkeling van een webshop speelt al snel de vraag op: hoe word ik vindbaar voor mijn doelgroep? SEO vormt de weg naar succes. Het is een afkorting van het Engelse Search Engine Optimization en wordt door steeds meer bedrijven ingezet. Een zoekmachine optimalisatie consultant kan ondersteuning bieden bij het op de juiste wijze toepassen hiervan. In de praktijk blijkt dat dit vaak lastiger is dan men op voorhand verwacht, als gevolg van de verschillende factoren waarmee rekening moet worden gehouden. In dit artikel lees je er meer over.

Vaststellen van de doelgroep en hun gebruikte zoekwoorden

Om gevonden te worden door de juiste doelgroep is het zaak om vast te stellen, op welke zoektermen zij zoeken. Een zoekwoordenonderzoek ligt aan de basis van zo’n analyse. Er wordt hierbij niet uitsluitend gekeken naar de zoekwoorden die men gebruikt, maar bijvoorbeeld ook naar het zoekvolume daarvan. Evenals dat de concurrentie op relevante zoekwoorden meespeelt. Een internet marketing bureau speurt naar zoekwoorden met een hoog volume en een relatief lage concurrentie, het is voor organisaties het laaghangende fruit van het internet. Zodra je website beter gevonden wordt op deze zoekwoorden zal het aantal bezoekers toenemen, wat de kans vergroot dat ook de omzet van je organisatie groeit.

Content creëren op basis van deze analyse

Een analyse alleen is niet voldoende. Organisaties dienen de uitkomst hiervan te vertalen naar frisse, relevante content voor bezoekers. Een website heeft als voornaamste doel het beantwoorden van de vraag van een potentiële klant. Dit kan het aanbieden van een product of dienst zijn, maar bijvoorbeeld ook het aanbieden van een interessant artikel over een onderwerp waarover de bezoeker meer wil weten. In zo’n artikel kun je de bezoeker alsnog aanzetten tot het doen van een aankoop of het opvragen van een offerte. Niet alleen de kwaliteit van de aangeboden content bepaalt of een consument een aankoop doet of een dienst afneemt. Ook speelt hierin mee, dat de website snel moet laden. Laat je een bezoeker wachten? In dat geval klikt deze de website al snel weg, om vervolgens naar een concurrent over te stappen.

Linkbuilding een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie

Een derde factor waarmee rekening moet worden gehouden is linkbuilding. Onder linkbuilding verstaat men het opbouwen van een netwerk aan websites, die ieder naar de eigen website verwijzen. Deze verwijzingen laten de zoekmachine vermoeden dat een website veel waarde heeft; waarom zou een andere website immers een verwijzing opnemen in haar content? Een SEO specialist biedt hier ondersteuning bij.

advertentie
advertentie