Afbeelding
Foto Photostockeditor

Tips voor na de bevalling

Partnercontent

Een zwangerschap is bijzonder en uniek, maar toch lopen veel vrouwen na de bevalling tegen dezelfde zaken aan. Na de bevalling zit je lichaam nog bomvol hormonen en voel je je wellicht niet direct jezelf. Met deze tips voor na je bevalling zit je snel weer goed in je lijf en krijg je jouw oude energieniveau terug.

Met het juiste nachthemd geniet je van een goede nachtrust

Je vergeet al snel je eigen behoefte als je net een kleintje hebt. Een bevalling is een flinke aanslag op je lichaam en je geest. Je hebt rust en slaap nodig om weer te herstellen. Dit kan een flinke uitdaging zijn met een newborn, maar door waar mogelijk extra rust-momentjes te pakken en hulp van anderen te accepteren ben je al op de goede weg. Er zijn speciale hoogwaardige dames nachthemden gemaakt van prettige en ademende materialen, waardoor jij ‘s nachts niet te veel zweet door de hormonen. Je lichaam werkt namelijk overuren om ervoor te zorgen dat al het extra vocht dat er werd vastgehouden tijdens je zwangerschap je lichaam weer verlaat.

Vervang eventuele piercings

Heb jij een navelpiercing en vraag je je af of je deze tijdens de zwangerschap kan blijven dragen? Je buik gaat natuurlijk groeien, waardoor jouw piercing meer ruimte nodig heeft, naarmate je verder in je zwangerschap komt. Een navelpiercing speciaal tijdens de zwangerschap accentueert jouw zwangere buik mooi en is extra lang en flexibel. Ook na de bevalling kan het prettig zijn om nog een tijdje een extra lange en flexibele navelpiercing te dragen.

Gezond eten

Je baby krijgt zijn voedingstoffen niet meer direct binnen via jouw bloed, waardoor je alles weer mag eten. Toch valt het aan te raden om gevarieerd en gezond te blijven eten. Kies voor veel groenten en fruit, volkorenproducten, zuivel, eiwitten en drink genoeg water en thee. Als je borstvoeding geeft heb je water nodig voor de aanmaak van je moedermelk. Normaal gesproken drink je minimaal 1,5 liter water per dag om je vochtverlies aan te vullen. Hierbij moet je nog een halve liter tot een liter extra vocht rekenen dat je nodig hebt om je baby te voeden. Gezonde voeding helpt niet alleen bij het lichamelijke herstel maar ook bij je emotionele herstel. Zo sta jij hopelijk snel weer fris en fruitig naast je bed.

Ga voor een kwalitatief kinderbed dat je kunt doorbouwen

Je hebt veel spulletjes nodig voor jouw kleine spruit. Sommige items doe je maar een paar maanden mee, zoals een wiegje of een wipstoeltje. Door direct te kiezen voor spullen die mee kunnen groeien met je kind bespaar je een hoop geld. Een kwalitatief kinderbed is een echte must. Je past deze steeds weer aan naar de nieuwe lengte en wensen van je kind.

Momentje voor jezelf

Het voelt misschien onmogelijk om tijd vrij te maken voor jezelf nu je een baby hebt die je 24 uur per dag nodig heeft, maar probeer jezelf niet te vergeten. Verwen jezelf bijvoorbeeld met een uitgebreide, warme douche, goede verzorgingsproducten of je lievelingsboek. Al is het maar een kwartiertje, na jouw mama me-time zit je weer vol hernieuwde energie. Tegelijkertijd is dit een mooi moment voor je partner om tijd door te brengen met jullie kleintje.

Kom in beweging

Of je nu vaginaal bent bevallen of een keizersnee hebt gehad, het kan spannend voelen om weer te gaan sporten. Start rustig met bewegen wanneer jij er klaar voor bent. Ga lekker naar buiten om te wandelen met je kleintje. Na een aantal weken kun je ook weer gaan sporten. Doe dit eventueel onder begeleiding van een professional die gespecialiseerd is in postpartum sporten.

Neem de tijd

Jouw kindje heeft 9 maanden lang in jouw buik gegroeid. Na de bevalling hebben alle vrouwen tijd nodig om weer de oude te worden. Deze herstelperiode heet ‘ontzwangeren’. Sommige vrouwen voelen zich na een paar weken weer topfit, terwijl dit bij de ander 9 maanden duurt. Gun jezelf de tijd en geniet in de tussentijd van het wondertje dat jij op de wereld hebt gezet.

advertentie