Op de perrons van Soest en Soestdijk: beton uit het verleden voor de toekomst.
Op de perrons van Soest en Soestdijk: beton uit het verleden voor de toekomst. Studio Wae

Het verhaal van het beton op het perron van Soest en Soestdijk

Verkeer en vervoer

SOEST Vierhonderd stappen. Dat is ongeveer de lengte van de perrons op station Soest en Soestdijk. Mensen zijn onderweg naar huis, werk of vrienden. Kijkend naar de trein, de bomen of naar een medereiziger. Niemand kijkt naar de grond. Dat is eigenlijk jammer, vinden ze bij The Right Wae, zoals de nieuwe betontegels worden genoemd.

,,Want het beton op het perron is hip. Twee stations, Soest en Soestdijk, kregen als een van de eerste stations in Nederland een circulaire betontegel. Uniek en verantwoord en duurzaam. Een tegel met geschiedenis en een verhaal”, aldus een woordvoerster.

The Right Wae; de naam van deze nieuwe betontegel. De tegel is voor 76 procent gemaakt van de oude bestrating van andere perrons. Zo is er een gesloten cirkel gemaakt voor het ´afval´ van ProRail. Dit bedrijf ging hiervoor in zee met de Utrechtse startup Studio Wae.

We besparen met deze tegels 157 ton aan grondstoffen en 9 ton aan CO2-uitstoot, meer dan vier keer heen en weer vliegen naar New York

GRONDSTOFFEN Tynke van den Heuvel (productontwikkelaar Studio Wae): ,,Het is een bijzondere tegel, goed voor mens en milieu. De oude tegels zijn op een slimme manier vermalen. De originele elementen zoals zand, grind en cement hergebruiken we. Om de juiste sterkte te bereiken voegen we alleen wat nieuw zand en deels nieuw cement toe. We gebruiken dus alle oude bestrating als grondstof. Dit is goed voor het klimaat. We besparen met deze twee perrons bijna 157 ton aan grondstoffen en bijna 9 ton aan CO2 uitstoot. Voor deze laatste besparing kan je meer dan vier keer heen en weer naar New York vliegen! Aan het einde van de levensduur kunnen ook deze.¨

MONUMENTAL EN MODERN De stations van Soest en Soestdijk; een mix van monumentaal en modern. Al 123 jaar stops op de lijn Baarn-Den Dolder. Dagelijks stappen er in Soest 238 reizigers in en uit. Daarmee is dit station het een-na-kleinste station van Nederland. Het stationsgebouw is niet meer in gebruik, maar staat wel op de monumentenlijst. De 845 mensen die per dag in- of uitstappen op station Soestdijk, stappen in de voetsporen van koningin Emma. Het stationsgebouw was lange tijd de koninklijke loge. Nu is restaurant DLC er gevestigd.

Jelmer Ravenhorst, communicatieadviseur van de gemeente Soest: ,,Als gemeente zijn wij blij wanneer organisaties actief bezig zijn met duurzaamheid. Tal van organisaties in onze gemeente zijn hier innovatief mee bezig. Mooi om dit ook terug te zien op de perrons.”

TROTS ProRail is ook trots op het nieuwe perron. Eva Dijkema, Green Innovator ProRail: ,,Een stoeptegel is niet spannend. Het is beton. Maar deze tegel is wel bijzonder! Hij heeft een grote impact. Wij spannen ons actief in om de uitstoot van CO2 te beperken. We passen dus innovatieve technieken toe. Dat doen we niet alleen, maar samen met andere partijen zoals vervoerders, overheden, leveranciers, aannemers en ingenieursbureaus waardoor we dit soort bijzondere projecten als in Soest kunnen realiseren. Het is onze ambitie om zowel een actieve bijdrage te leveren aan de klimaatdoelstellingen als ook onze eigen footprint te reduceren. En met The Right Wae-tegel zijn we op de goede weg. Studio Wae is klein, maar innovatief en flexibel en dat was precies wat we nodig hadden.¨

Dirk Jan de Vos van Aannemer Wallaard kijkt ook tevreden terug op de renovatie van de perrons: ,,Ruim 20.000 tegels liggen er nu op de twee perrons in Soest. 2044 vierkante meter in The Right Wae. Allemaal gemaakt van oud materiaal. Zo oogt het strak en nieuw maar de basis, het beton, is al eerder gebruikt. Daar word ik blij van.”

Op het perron van Soest of Soestdijk loopt, stapt men in de geschiedenis. In de voetsporen van vorige reizigers. Al deze indrukken zijn bewaard gebleven. Vermalen, vermengd en verwerkt. Voor de toekomst.

advertentie
advertentie