Warme maaltijden worden ingeladen om te worden afgeleverd bij de cliënten van de SWOS. Jonge(re) vrijwilligers zijn nodig om die rond te kunnen blijven brengen.
Warme maaltijden worden ingeladen om te worden afgeleverd bij de cliënten van de SWOS. Jonge(re) vrijwilligers zijn nodig om die rond te kunnen blijven brengen. Johan van Beek

SWOS: jongere vrijwilligers nodig door coronavirus

18 maart 2020 om 16:14 Zorg

,,Ongelooflijk, zo lief als Soest reageert op de situatie en de oproep voor vrijwilligers en hulpvragen. Zo fijn om dat te zien, ik krijg er gewoon kippenvel van." Dat zegt Maria Muis van de Stichting Welzijn Ouderen Soest (SWOS) die in dit unieke coronatijdperk veel nieuwe vrijwilligers nodig heeft.

Johan van Beek

Grote kans dat je Maria Muis of haar collega Mirjam Dijkstra spreekt als je de SWOS belt. Sinds de eerste oproep voor warme maaltijdbezorgers, dinsdag, hebben zich binnen korte tijd twintig mensen aangemeld om warme maaltijden te bezorgen, om belbuddy te worden of om kleine karweitjes van ouderen op zich te nemen, zoals boodschappen doen of de hond uit te laten.

Maria: ,,De mensen die bellen zeggen: ik zit toch thuis. Zelfs scholieren bellen om hun hulp aan te bieden." Hartverwarmend vinden ze op het kantoor van de SWOS dat tijdens kantooruren gewoon bemand en telefonisch bereikbaar is.

725 MAALTIJDEN Elke week krijgen in Soest 145 mensen in totaal 725 maaltijden thuisbezorgd door de SWOS. Dat wordt gedaan door circa vijftig vrijwilligers van wie een aantal ook al tachtig jaar of ouder is en dus tot de risicogroep behoort. Die mensen wordt nu op het hart gedrukt om thuis te blijven. ,,Dat is niet makkelijk", zegt Marja Smeets, opperhoofd warme maaltijdvoorziening. ,,Je moet ze ook nog overtuigen om dat te doen, ook al zijn ze fit en vitaal. Het woordje 'tijdelijk' doet wonderen, maar het liefst zouden deze vrijwilligers gewoon blijven rijden."

ONDER 70 JAAR Uit voorzorg zoekt de SWOS vervangers die jonger van leeftijd zijn, in elk geval onder de zeventig jaar. Idelette Sleurink, directeur van de SWOS, is ervan overtuigd dat er nog meer vrijwilligers nodig zullen zijn, op vrijwel alle fronten uit het brede dienstverleningspakket van de organisatie. ,,De hulpvraag zal alleen nog maar toenemen. Dit gaat nog wel even duren, eerder maanden dan weken."

SENIORENBUS Zo zijn er ook chauffeurs nodig voor de Seniorenbus. Een aantal vaste rijders is van gevorderde leeftijd en de SWOS wil elk risico mijden. ,,Elke dag dat je verder komt in dit proces wordt de kans op besmetting groter. Dan moet je je afvragen of je wilt dat oudere mensen dit op dit moment nog doen", verklaart directeur Sleurink. De Seniorenbus rijdt momenteel alleen op de locaties van de SWOS-activiteiten die nog doorgaan. Andere ritten worden voorlopig niet gemaakt, iets waar met teleurstelling maar ook met begrip op wordt gereageerd.

De (betaalde) ouderenadviseurs die normaliter senioren thuis bezoeken, zullen dit contact alleen nog via de telefoon laten verlopen. Zij voeren met de ouderen gesprekken over hoe het gaat, hoe de mensen in het leven staan en wat hun wensen zijn en dergelijke, en bieden zo mentale steun.

De (vrijwillige) seniorenconsulenten die oudere inwoners helpen bij papieren rompslomp zoals het invullen van de belastingaangifte, blijven hun werk zoveel mogelijk doen.

De vrijwilligers van de Klusjesdienst van de SWOS komen alleen nog langs voor noodgevallen, bijvoorbeeld wanneer er iets gedaan moet worden aan het alarmsysteem dat de ouderen thuis hebben.

BELBUDDY De SWOS is bezig een nieuwe lijn op te zetten van belbuddy's. Omdat alle activiteiten in de ontmoetingscentra zijn afgelast, verwachten de medewerkers dat ouderen in een groot gat zullen vallen. Enige compensatie kan dan worden gevonden in telefoongesprekken, een vorm van sociaal contact die vereenzaming kan voorkomen. Immers, de ouderen kunnen ook beter zoveel mogelijk thuisblijven, luidt het advies.

De belbuddy's kunnen dus een grote rol gaan spelen in de sociale beleving van ouderen die thuis zitten. Hun werk moet niet worden verwisseld met de Telefooncirkel van het Rode Kruis. Daaraan wordt meegedaan door een groep mensen die volgens een kettingsysteem elkaar elke ochtend bellen om zeker te kunnen stellen dat het met de betreffende deelnemer goed gaat, of dat er hulp moet worden ingeschakeld.

ONTMOETINGSCENTRA De ontmoetingscentra Klaarwater, De Klarinet en Soesterberg blijven dicht voor reguliere activiteiten. Een uitzondering wordt gemaakt voor de activiteiten die speciaal bestemd zijn voor kwetsbare ouderen: de Buurtkamer, de koffiemomenten in Klaarwater, de dagbesteding bij Lyvore (maximaal vijf personen) én de Seniorendis in OC Soesterberg. In Soesterberg is er geen warme maaltijdvoorziening zoals in Soest, maar schuiven bij de Seniorendis elke keer ongeveer twintig ouderen aan om gezamenlijk te eten. Vanwege het coronavirus worden de deelnemers nu wel op gepaste afstand van elkaar gehouden.

CONTACT Mensen die zich willen aanmelden als vrijwilliger of een hulpvraag hebben, kunnen contact opnemen met de SWOS, tel. (035) 6023681.

advertentie
advertentie