De huismeesters van Cocon Wonen, vanaf links: Arie van Schalm, Ronald de Rooij en Martijn van Wees
De huismeesters van Cocon Wonen, vanaf links: Arie van Schalm, Ronald de Rooij en Martijn van Wees Jaap van den Broek

Huismeesters: 'Dit is de mooiste baan ter wereld'

27 november 2019 om 20:30 Wonen

SOEST/SOESTERBERG Ronald de Rooij, Martijn van Wees en Arie van Schalm zijn de huismeesters van de woongebouwen van Cocon Wonen: De Vijverhof, Honsbergen en het Soesterbergse De Drie Eiken. Het trio opereert als team en dat doen het volgens het bewonerstevredenheidsonderzoek zeer goed. De drie scoorden uitstekende rapportcijfers.

Peter Beijer

In de werkkamer van huismeester Van Schalm bij De Drie Eiken in Soesterberg is het knus en gezellig. Van Schalm heeft zijn werkomgeving verfraaid met tientallen klokken. De koffie en de koekjes staan op tafel. Samen met zijn collega's De Rooij en Van Wees vertelt de Soesterberger over het huismeesterschap van de drie gebouwen van Cocon Wonen.
Van Schalm: ,,Ik ben ooit begonnen als huismeester bij De Drie Eiken. Ik kende dat gebouw al uit mijn tijd als vrijwilliger. Het is super dat ik nu, in dienst bij Cocon Wonen, huismeester ben bij onder meer De Drie Eiken. Ronald, Martijn en ik versterken elkaar met ieder zijn eigen specialiteit."

MOOISTE BAAN ,,Dat klopt", zegt De Rooij. ,,Arie is al duizend jaar timmerman en ontzettend technisch. Ik ben niet zo technisch, maar wel handig met de computer. Zo kunnen we elkaar helpen. Dit is de mooiste baan ter wereld, maar het is niet voor iedereen weggelegd, denk ik. Het is niet alleen het onderhoud en een kapot deurtje maken of laten maken. Het contact met de bewoners is ook belangrijk. Wij krijgen veel verhalen te horen. We zijn haast een soort van vertrouwenspersoon."

EMPATISCH Van Wees: ,,De bewoners klampen mij altijd aan. Ik hoor verschillende keren op een dag: nu ik je toch zie. Dat begrijp ik wel. Wij zijn de schakel met Cocon Wonen en als bijvoorbeeld een kraan druppelt, moet je niet zeggen dat we het binnenkort wel regelen. Mensen hebben behoefte aan duidelijkheid, willen gerustgesteld worden en zij willen horen wanneer iets in orde komt. Je moet empathisch zijn als je dit werk doet."

NATTE SCHOENEN Voor de mannen is elke dag anders. Van Schalm: ,,Die tv-serie over Hendrik Groen is voor mij herkenbaar. Ik moet wel eens bemiddelen bij een burenruzie. Als we er niet uitkomen schakel ik de buurtbemiddeling in. Als iemand zijn natte schoenen op de gang zet dan vraag ik vriendelijk of hij deze toch binnen de deur wil plaatsen."

,,Wij zijn de ogen en oren van de organisatie", zegt Van Wees. ,,Soms komen we bij iemand binnen voor een klusje en als we merken dat die persoon problemen krijgt met zijn fysieke of mentale gezondheid dan schakelen we met de zorgverleners van Lyvore. Wij zijn ook opgeleid om bepaalde situaties te herkennen en uiteraard hebben wij onze EHBO- en BHV-diploma's."

SERVICELEVEL ,,Ons servicelevel ligt hoog", concludeert De Rooij. ,,Als ze bellen dan komen wij. We hebben één paar handen, maar de bewoners merken dat we alles doen wat in onze macht ligt. Het is fijn dat dit wordt herkend en gewaardeerd met mooie cijfers. Ha, ha, we hebben een 9,0, een 8,5 en een 9,2 gescoord, dat zijn betere cijfers dan die ik vroeger op school had."

CIJFERS Cocon Wonen kreeg meer goede cijfers bij een enquête onder 467 bewoners en van wie er 313 respons gaven. Op algemene tevredenheid scoorde Honsbergen een 8, De Vijverhof een 7,9, De Drie Eiken een 7,8. Wat thuisvoelen en veilig voelen gaven de bewoners een Cocon Wonen een 8. De meeste bewoners voelen zich serieus genomen. De hobbyruimte wordt weinig gebruikt, de site weinig bezocht en de bewonersadviseur is beperkt bekend.

Cocon gaat met vertegenwoordigers van woongroepen praten over mogelijke verbeteringen.

advertentie
advertentie