Max Verstappen en Erik van Haren in 2019 in gesprek.
Max Verstappen en Erik van Haren in 2019 in gesprek. Peter van Egmond

De bliksemcarrière van Formule 1-journalist Erik van Haren

1 augustus 2020 om 07:00 Autosport

REGIO Nog niet eens zo lang geleden stond Erik van Haren met zijn kladblokje bij een lokale voetbalwedstrijd in Ede of in de regio. De afgelopen weken was de geboren en getogen Edese journalist de enige Nederlandse vertegenwoordiger bij de eerste drie races van het Formule 1-circus. Hij maakt dus met de snelheid van Max Verstappen carrière.

Al voordat Van Haren (28) ging studeren bij de CHE, was hij al actief als sportjournalist. ,,Ik ben begonnen bij de Edese Post. Na een paar jaar ben ik vervolgens overgestapt naar De Gelderlander. Dat is een hele goede leerschool geweest. De studie Journalistiek was de basis. Maar negentig procent leer je toch in de praktijk. Na mijn stageperiode bij De Telegraaf, was ik daar en bij De Gelderlander actief als freelancer. Uiteindelijk ben ik in 2016 bij De Telegraaf in vaste dienst gekomen.’’

,,Natuurlijk is het verschil groot. Ik kom in Utrecht, waar ik tegenwoordig woon, nog wel eens jongens tegen die bij VVA speelden. Die club volgde ik toen. Daar kwam honderd man op af. Nu zit je bij evenementen waar, normaal gesproken, massa’s mensen op afkomen. Ik heb ook ondervonden dat de journalistenwereld een harde wereld is. Maar ik voel mij er erg thuis. Ik zou op dit moment ook niets anders willen doen.’’

BERGAFWAARTS Bij de bekendste krant van Nederland viel Van Haren al snel met zijn neus in de boter. ,,Ik werd de vaste volger van FC Twente. Daar ging het net bergafwaarts. Er werd wel eens gekscherend gezegd dat ik daar schuldig aan was. Er kwamen daar allerlei lijken uit de kast. Ik zat ook regelmatig in de rechtbank. Het was een hectische, maar ook leuke tijd. Daar ben ik ook begonnen met het opbouwen van een netwerk. Dat is in deze wereld heel belangrijk.’’

Daarna werd de voormalig DTS Ede-voetballer vaste watcher van eerst Vitesse en later PSV. ,,Bij PSV heb ik samengewerkt met Philip Cocu en Mark van Bommel. In dat laatste jaar heb ik ook al een aantal Formule 1-wedstrijden gedaan. In het weekeinde zat ik in Singapore, om vervolgens via Doha door te vliegen naar Barcelona, voor de wedstrijd in het kader van de Champions League tegen PSV. Fantastisch om mee te maken, maar wel gekkenwerk.’’

,,Zowel bij De Telegraaf als ikzelf kwamen tot de conclusie dat dit niet te combineren was. Hoewel voetbal als sport nog op nummer 1 komt, heb ik gekozen om de Formule 1 te gaan volgen. Het is natuurlijk fantastisch om dit circus mee te maken. Je reist veel en ziet veel. Daar ben ik dankbaar voor. Ook het feit dat je veel te maken hebt met Max Verstappen, is natuurlijk heel mooi. Iedereen kent hem en vindt ook wat van hem.’’

MAX VERSTAPPEN ,,Mijn relatie met Max is goed. Er is sprake van een vertrouwensband. Hij is goed bereikbaar. Wij gaan professioneel met elkaar om. Max is zeker niet de makkelijkste voor een journalist. Hij is ook recht voor zijn raap. ‘’

Vanwege de COVID-19 situatie, waren er in totaal nu maar 23 schrijvende journalisten welkom bij de eerste drie races, waar dat er in de normale situatie eerder een paar honderd zijn. Erik van Haren was namens De Telegraaf de enige Nederlander. ,,Wij moeten ons houden aan strenge veiligheidsvoorschriften. Elke keer wordt je temperatuur gemeten. Iedereen moet zich om de vijf dagen laten testen. En natuurlijk het mondkapje. Er is nu ook geen direct contact met de coureurs. ’’

,,Natuurlijk voelde het als een voorrecht om er als enige Nederlandse journalist te zijn. Je merkte ook dat er nu meer aandacht was. Ik kon ook eerder zaken zien dan een collega, die het via de televisie moest volgen. Zo kon ik door de indeling op de grid zien dat in Oostenrijk Lewis Hamilton in de eerste race naar achteren was gezet.’’

CONTACTEN ,,De reden dat die kaart juist naar ons is gegaan, heeft diverse oorzaken. In de eerste plaats wordt de Formule 1 al vanaf het begin van de jaren negentig gevolgd. Ook toen de Nederlanders geen rol speelden. Daarnaast is Nederland vanwege Max Verstappen commercieel gezien een belangrijke markt. En ik denk ook dat het een rol speelt, dat ik goede contacten heb met de mensen van de FIA. Zo werd ik bijvoorbeeld eind vorig jaar uitgenodigd bij het FIA Gala in Parijs.’’

Na de eerste drie wedstrijden worden voor de wedstrijden op Silverstone de beschikbare plaatsen aan anderen verstrekt. Erik van Haren kan even naar huis. Daarna hoopt hij vanaf Barcelona er weer live bij te zijn. ,,Namens Nederland gaat nu iemand van rechtenhouder Ziggo en het Formule 1 Magazine. Dat ik het nu even vanaf thuis moet volgen is heel jammer, maar geen ramp. Er is een buitenlandse collega die al dertig jaar geen race heeft gemist. Hoewel ik het heel mooi vind, ben ik dat niet van plan.’’

Ook Van Haren weet inmiddels dat Verstappen het nog moet afleggen tegen Hamilton. ,,Er was vooraf inderdaad meer gehoopt en ook verwacht. Red Bull blies nog iets te hoog van de toren. De Mercedes is een snellere auto. Zij innoveren elke keer weer, zodat zij de snelste blijven. Daar moet je respect voor hebben. Ook al omdat Max een keer is uitgevallen, heb ik mijn twijfels of hij mee kan doen om de titel. Ik denk dat Hamilton en Max gelijkwaardig zijn, maar dat het materiaal de doorslag geeft.’’

WERELDBAAN Erik van Haren beseft dat hij een ‘wereldbaan’ heeft. ,,De keerzijde is dat het sportnieuws nooit stopt. De telefoon staat altijd aan. Zo kan ik denken dat ik morgen vrij ben, maar uiteindelijk veertien uur moet werken. Bij voetbal speelt dat nog meer dan bij de autosport. Ik was eens bij een concert. Maar heb de helft gemist, omdat ik aan het bellen was. Maar je krijgt er veel voor terug.’’ 

,,Ik wilde altijd al sportjournalist worden. Ik had ook de ambities. Daar moet je ook een beetje geluk bij hebben. Dat het zo snel zou gaan, en je de hele wereld overvliegt had ik ook niet durven te dromen’’, besluit Erik van Haren.

Door Wim van Kessel

Erik van Haren.
Erik van Haren (rechts) samen met Max Verstappen (links) en Mark van Bommel (midden).
Erik van Haren, met mondkapje tijdens de grand prix van Oostenrijk.
advertentie
advertentie