Afbeelding
Martin Huizenga

Eempolder wacht op actie

27 juni 2018 om 06:48 lokaal

SOEST Eemland300, een zinvolle invulling van de Eempolder. Natuurmonumenten (NM) nodigde vorig jaar 300 betrokken 'boeren, burgers en buitenlui' uit. Het werden er 375. Het doel is om in tien zelfbenoemde en –gekozen werkgroepen, thema's met concrete ideeën ontwikkelen en realiseren.

Martin Huizenga

De overgebleven 175 betrokkenen kwamen eergisteren voor de derde keer bij elkaar, nu om per werkgroep hun aanpak te presenteren. De concreetheid van de plannen valt tegen. Het is nog vaak zoeken en het varieert tussen beleidsmatig niveau tot een concreet kostenplaatje. NM faciliteert de Eemnes bijeenkomsten in De Hilt en stroomlijnt het proces. De inhoud ligt bij iedere werkgroep afzonderlijk.

BERMBEHEER De groep 'Biodiversiteit' gaat over ecologisch bermbeheer. In Eemnes is een klein onderzoek gehouden. In de bermen moeten bloemen gaan bloeien. Er is al overleg geweest met de wethouder en vervolgens een excursie langs de bermen. De zaal stelt voor om uniforme afspraken te maken met alle betrokken Eem-gemeenten. 'Educatie' ziet geen kans om de scholen mee te krijgen. ,,Er bestaat al veel lesmateriaal en de onderwijzers lopen op hun tandvlees."

TOVERWOORD 'De polder als nationaal park'. De huidige vier bestaande parken worden geconsulteerd. De boer: ,,Dat beperkt ons te veel in ons beroep." Aansluiten als noordelijk deel bij de Utrechtse Heuvelrug? De groep 'Overheid' is geïntegreerd in de 'Visie' groep. Het toverwoord van de aanpak, eerst een visie, daarna invullen. 'Landschap' waarschuwt dat de flanken van de polder kwetsbaar zijn. Geld genereren door horeca? In stiltegebied? De politiek wil met de burger praten. Laten wij initiatief nemen!

PROEFVELDEN De groep 'agrarisch natuurbeheer'. Weidevogels gedijen bij het aantal aanwezige insecten voor hun jongen. Dus 'fleurrijke wilde weide bloemenmengsels' en kruiden van een 'inheems verantwoord mengsel'. Kosten: rond 1000 euro per ha voor acht tot tien kilo bloemenzaad. Er bestaan proefvelden voor het behoud van de bloemenpracht door maaibeurten te plannen. De boer: ,,Er zijn dit jaar veel jonge vogels geroofd door klein wild en een vos met tien jongen. Ja, het blijft natuur."

SAMENWERKEN Samenwerking met de boer is populair. Eén merk voor verschillende producten uit de Eempolder. Het kopen bij de boer op een reguliere basis en investeren in zijn bedrijf. Boeren blijven concreet: ,,Maar wie keurt dan de melk…?" Een enquête hierover kent 168 inzendingen. Met boeren samenwerken, levert rapportcijfer 8,1 op. Producten kopen 7,4. Zelf een bijdrage leveren 6,3. Allemaal voldoendes. De uitsplitsing in mogelijkheden laat procentueel een kleine enthousiaste groep zien.

De voorzitter van Collectief Eemland, een boerenorganisatie, stipt aan dat heel wat ideeën al zijn uitgeprobeerd en gewogen. ,,Misschien is de tijd er nu wel rijp voor." Een voorstel om meer samen te werken tussen de werkgroepen wekt hoorbaar nieuw elan op. Het moet veel concreter en de groepen nemen zich voor 'de boer op te gaan'.

advertentie
advertentie