Afbeelding
Foto: Machine Headz

5 tips voor een efficiënte ochtendroutine

12 oktober 2021 om 13:32 Partnercontent

Met kleine kids of schoolgaande kinderen kunnen je ochtenden behoorlijk hectisch zijn. Een efficiënte routine in de morgen kan zorgen dat het begin van de dag meer op rolletjes loopt. Een paar handige tips!     

1. Maak lunchpakketten de avond van tevoren klaar

Na een dag werken of in de weer zijn met je kinderen, wil je ‘s avonds misschien alleen lekker op de bank hangen. Logisch. Maar als je ‘s avonds een paar minuten uittrekt om alvast boterhammen te smeren, zul je daar de volgende ochtend heel blij mee zijn. Je bespaart ‘s ochtends tijd als je lunchpakketjes de avond van tevoren klaarmaakt. Om de boterhammen extra vers te houden, kun je ze bevroren smeren en daarna afgedekt in de koelkast bewaren.

2. Geef spullen een vaste plek

Dit advies gaven je ouders je misschien al toen je zelf kind was: Geef spullen een vaste plek! Het is een klassieker die nog steeds goed werkt. Want wie wil er ‘s ochtends gestrest op zoek naar huissleutels of fietssleuteltjes? Niemand toch? Verspilling van je tijd. Zorg daarom voor een haakje of bakje in de gang waarin iedereen van het gezin de sleutels bewaart. Of geef iedereen een eigen bakje/haakje, eventueel met een naamsticker.

Extra tip: Kijk hier hoe je zelf eenvoudig een leuk sleutelrekje maakt met tafelklemmetjes.

3. Voorkom gezoek en gekibbel door te labelen

Als iedereen in je gezin ‘s precies weet welke spullen van wie zijn, scheelt dat ‘s ochtends een hoop discussie en gezoek. Je kunt kledingstukken snel van een naam voorzien met een mooi label, stickers voor kleding of eventueel met een textielstift. Zo voorkom je ochtendgekibbel over anonieme sportsokken, sjaals, shirtjes, gymkleding, scheenbeschermers, enzovoorts. En jullie raken minder snel kledingstukken kwijt. Label ook drinkbekers, broodtrommels en fruitbakjes, bijvoorbeeld met stickers die in de vaatwasser kunnen. Zo neemt niemand meer het verkeerde lunchpakket mee naar school of het werk. Gaat je kind naar het kinderdagverblijf of de peuteropvang? Dan is het sowieso altijd handig om kleding en spulletjes te labelen.

4. Sta een kwartiertje eerder op           

Iedere dag om 05.00 uur opstaan voor een meditatiesessie van 20 minuten? Sommige CEO’s zweren erbij. Maar dit is echt niet voor iedereen dé manier om de dag goed en mindful te beginnen. Voor sommige mensen kunnen dit soort ochtendroutines zelfs aanvoelen als een verplichting of leiden tot een tekort aan slaap. Je wekker een kwartiertje eerder zetten (en dan ook echt eerder opstaan en niet eindeloos snoozen), kan wel een goede optie zijn om de dag meer ontspannen en efficiënt te beginnen.  

5. Wen aan de nieuwe ochtendroutine

Heb je jezelf voorgenomen om de ochtenden efficiënter te laten verlopen? Geef jezelf en de rest van je gezin ruim de tijd om aan de nieuwe ochtendroutine te wennen. Uit Brits onderzoek bleek ooit dat een nieuwe gewoonte aanleren wel 66 dagen kan duren. Dus ondanks je goede voornemens ren je op bepaalde ochtenden misschien toch weer door het huis om sleutels te vinden, omdat ze niet op de vaste plek lagen. Of de kans bestaat dat je je tóch verslaapt, ook al had je de wekker écht een kwartier eerder gezet. En op sommige dagen sta je ‘s ochtends misschien wederom last-minute en gestrest boterhammen te smeren. Niemand is perfect. Dus houd vol en geef je jezelf, je partner en kids genoeg tijd om de nieuwe gewoontes aan te leren. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie