Pepijn (links aan tafel), Helena en Annika van De Werveling maken zich meester van de (zelfgebakken) pannenkoeken.
Pepijn (links aan tafel), Helena en Annika van De Werveling maken zich meester van de (zelfgebakken) pannenkoeken. Jaap van den Broek

Minderjarige 'invalkrachten' op De Werveling

5 februari 2020 om 20:00 Onderwijs

'Hoezo passend onderwijs? Het knelt!' Spandoeken blinderen de ramen van de protestants-christelijke basisschool De Werveling, en zouden de zon kunnen weren. Maar net als veel scholen blijft het wolkendek dicht. Op De Driesprong bepalen stellingen over het lerarentekort het beeld in de gangen en hallen.

Johan van Beek

Nog voordat de leerlingen van De Driesprong donderdag plaats hebben genomen in de schoolbanken, nemen ouders de pen in de hand om een reactie te schrijven op gele post-it briefjes. Op de rooms-katholieke basisschool aan de Sint Theresiastraat wordt donderdag niet gestaakt, maar op vrijdag leggen sommige leerkrachten wel het werk neer en mogen vaders en moeders een dagje thuiswerken of hun kind naar opa en oma of de BSO brengen. Groep 5, 6 en 8 hebben pech: beide dagen gewoon les.

,,De juf/meester is er niet. Wat gebeurt er", luidt de stelling bij het lokaal van groep 5. Ernaast maakt invalkracht meester en pensionado Wim zich op voor de lessen van groep 8. De leiding van De Driesprong zal de reacties verzamelen.

In Soest-Zuid kruipen leerlingen van groep 7 van De Werveling in de huid van de leerkrachten. Annika, Pepijn, Helena en hun klasgenoten geven op donderdag les aan de kinderen van groep 4. Juf Kenny benut de vrijkomende tijd om de rapporten in te vullen. Annika begrijpt dat wel. ,,Anders moet ze dat na schooltijd doen. Als er niet meer leraren komen, zijn ze dag en nacht bezig, terwijl ze ook wel andere dingen willen doen."

Evenals Pepijn en Helena vindt ze haar job als invalskracht leuk. ,,Maar als een kind iets niet begrijpt, is het best moeilijk om uit te leggen." Een toekomst als juf sluit ze niet uit, maar het keuzemoment ligt nog in het verschiet. Er moet wel wat gebeuren. Haar juf mag nu dan wel meer verdienen, er moet volgens Annika ook geld op tafel komen om extra leerkrachten aan te trekken.

LOYALITEIT De eerste Van der Huchtschool is donderdag en vrijdag dicht. ,,Sommige collega's zitten thuis bij te komen, omdat ze de afgelopen dagen hebben doorgewerkt terwijl ze ziek waren. Die loyaliteit is er hier wel", zegt Annelies Warnaars. ,,Anderen zijn naar Amsterdam om daar hun geluid te laten horen. En er zijn collega's die hier op school praten over onderwijsontwikkeling en aan kennisoverdracht doen. Daar komen ze anders niet aan toe."

De school aan de Paulus Potterlaan heeft de grootste moeite om oproepkrachten te krijgen. Bij langdurig ziekteverzuim kan de invalpool van PiO soelaas bieden, maar bij korte uitval is er niemand te krijgen. Met kunst- en vliegwerk lukt het de school krampachtig om de kinderen op school te houden. Annelies Warnaars: ,,Er is een meneer uit Gouda die wel eens invalt, omdat zijn kleinkinderen hier op school zitten en hij in Soest oppast. Hij heeft zich beschikbaar gesteld, een gelukkige toevalstreffer, maar dat is geen structurele oplossing."

PRAKTIJKGERICHT Structurele maatregelen zijn nodig, vindt de directeur van de bijzonder neutrale basisschool, met name op het gebied van het lerarentekort dat volgens haar ook in Soest speelt, maar nog niet zo zichtbaar is dankzij de grenzeloze loyaliteit van het onderwijzend personeel. Meer leerkrachten zijn nodig en daar moet geld voor worden vrijgemaakt. Maar ook de opleiding moet wat haar betreft meer praktijkgericht worden. ,,Stel andere eisen aan de PABO. Daar wordt nu nog te veel uitgegaan van theorieën die vaak al achterhaald zijn."

Warnaars vindt het doodzonde dat de leraren nu telkens als ontevreden mensen in de publiciteit komen, terwijl er zoveel moois over hun vak te vertellen is. ,,We voelen ons machteloos. De ouders zijnde stakingen nu ook wel zat."

Ook de openbare basisscholen zijn donderdag en vrijdag dicht, De leerkrachten hebben zich donderdag, samen met collega's uit de regio, verzameld. Om te praten over hoe ze de werkdruk zouden kunnen verminderen. Door dat probleem is op één stakingsdag geen rode streep te trekken. Het overleg krijgt nog een vervolg in drie themabijeenkomsten.

MOESTUINLES Terug op De Driesprong waar ze een heel lokaal kunnen behangen met de gele memo-briefjes. ,,Huur een muziek-, toneel- of computerdocent is als de juf of meester er niet is", reageert een ouder op een van de stellingen. ,,Ga het bos in, geef een moestuinles", schrijft een ander. Of: ,,Haal de lesstof op een ander moment in." Op papier wordt de vrees uitgesproken dat kinderen minder aandacht krijgen, docenten minder gemotiveerd zullen zijn en er spanningen ontstaan als het lerarentekort blijft. Een kind daarover: ,,Dan krijg ik minder goed les en is er veel herrie in de klas."

De gang naar de bovenverdieping is kennelijk een trap te ver voor ouders. Daar zijn het vooral kinderen die reageren. Minister Slob's plan om klassen samen te voegen bij afwezigheid van een leerkracht krijgt beslist geen meerderheid. De meeste kids zien daarentegen een vierdaagse schoolweek best zitten. Een van hen schrijft wel tien keer 'ja' op een post-it. Om er aan toe te voegen: ,,Ik wil wel slim worden."

Een dag later sluiten de leerlingen van De Werveling de acties op ludieke wijze af. Zij (lees: ouders) bakken pannenkoeken en maken zich daarvan meester in het klaslokaal. Het decor is veelzeggend: een spandoek met de tekst 'de minister bakt er niets van, wij wel'.

Ouders van De Driesprong reageren op een van de stellingen.
advertentie
advertentie