Danique van Brummelen zit ontspannen achter een van de kassa’s van de super aan de Zuidpromenade. Op het eerste oog is haar plek niet anders dan die van haar collega’s. Maar een groot bord verraadt dat zij de boodschappen scant vanachter de zogenoemde kletskassa, een nieuw afrekenpunt speciaal voor iedereen die geen haast, maar wel zin in een praatje heeft. 

RUSTIGER De klanten krijgen de tijd voor een praatje. Danique ervaart het als prettig dat de klanten ook de tijd voor haar nemen. ,,De mensen die in de rij staan zijn rustiger, hebben minder haast. De gesprekken gaan over van alles. Mensen zijn ook geïnteresseerd. Ze vragen bijvoorbeeld hoe mijn weekend is geweest. Het werken was al leuk en dit maakt het extra leuk.”

Het zijn niet alleen ouderen die behoefte hebben aan een praatje. Pas begon een scholier spontaan te vertellen over school en cijfers

SCHOLIER Van de Graaf die deel uitmaakt van de kerngroep Een tegen Eenzaamheid: ,,De kletskassa verplicht je tot niks, je hoeft natuurlijk niet te kletsen. Maar het gaat erom dat je als klant gezien wordt. Vergis je niet, het zijn niet alleen ouderen die behoefte hebben aan een praatje. Onlangs hadden we een scholier die spontaan begon te vertellen over zijn school en zijn behaalde cijfers.”

BUURTWINKEL Jumbo is na Albert Heijn de grootste supermarktketen van Nederland. Kletsen bij de kassa lijkt eerder voorbestemd voor buurtwinkeltjes. Van de Graaf: ,,Dat klopt, maar met dit soort acties willen wij het laagdrempelige en sociale karakter van de Jumbo benadrukken. We zitten al 45 jaar in Soest. Dit is een familiebedrijf, ontstaan uit de Centra en later de C-1000. Duizenden jongeren uit Soest hebben bij ons hun bijbaantje gehad. Ik ben een Soester, wij verkopen veel Soester streekproducten, en sponsoren Soester verenigingen. Zo creëren wij de sfeer van een lokale winkel. Daar past de kletskassa prima bij.”

BIJSPRINGEN Ondertussen rekent Danique met een klant een zakje paprika’s af. Een gesprekje van hooguit tien seconden gaat er aan vooraf. ,,We hebben gemerkt dat er niet echt lange rijen voor de kletskassa staan”, vertelt Van de Graaf. ,,Mocht er toch een opstopping komen dan wordt er bijgesprongen.”

MINDSET ,,Eenzaamheid is een groot probleem, dat merken we ook in de winkel. Mensen zijn op zoek naar contact, naar een praatje. Wij hebben gemiddeld 15.000 klanten per week, daarmee hebben wij een sociale functie. Mensen ontmoeten elkaar op deze plek. Als we ons bewust worden van de mensen om ons heen kan je veel doen tegen eenzaamheid. Dat begint al bij jongeren, ook die bij ons werken. Stap naar een klant toe, wees vriendelijk. Vraag of je kan helpen. Samen een fijne leefomgeving creëren, ook in de supermarkt. Het moet een mindset worden om naar anderen om te kijken.”

Door Peter Beijer