Jurgen Heenvliet.
Jurgen Heenvliet. Peter Beijer

Iris Brillen: vakmanschap met oog voor de modebewuste klant

1 juni 2023 om 11:00 Zakelijk

SOEST/BAARN Schitterende monturen. Kritische, modebewuste klanten. De opticien anno 2023 is een meester in het vinden van de juiste balans. Althans, als hij zijn vak serieus neemt. En daaraan hoef je bij Jurgen Heenvliet van Iris Brillen in Baarn geen seconde te twijfelen. ,,Wij zijn van de details in oogmode.”

Wat bij Iris Brillen meteen opvalt is de prachtige tijdelijke schildering op de gevel. Het Azteken-motief is subtiel en betoverend, net als de collectie modieuze brillen erachter. Jurgen Heenvliet: ,,De brildrager van vandaag stelt andere eisen dan die van pakweg 25 jaar geleden. Toen werd een bril meer gezien als een noodzakelijk kwaad dan als een modeartikel. Dat is het nu veel meer en ik ben er blij mee. Onze collectie handgemaakte buffelhoorn en houten monturen is er het beste bewijs van dat klanten tegenwoordig hun bril met trots dragen. Natuurlijk is de technische kwaliteit van ons aanbod nog net zo hoog als destijds, maar dat spreekt voor zich. De monturen halen we van beurzen in steden als Milaan, Parijs en München, de glazen worden er tot in detail op aangepast. Kwaliteit en design gaan prima samen. En er gebeurt veel op de markt, hoor. Steeds als ik op een internationale beurs kom, weet ik in het begin even niet waar ik moet kijken. Al die nieuwe modellen en materialen, het is prachtig om te zien.”

HOBBY

Jurgen Heenvliet is dan wel ondernemer, hij ziet zijn werk toch ook als een hobby. Mensen blij maken met een perfect product, dat is waar hij elke dag fluitend voor naar de Laanstraat 45 rijdt. ,,Ik heb vroeger gedacht aan werken in het toerisme of bij de landmacht. Maar het is de optiek geworden. Gewoon, omdat ik het een prachtig vak vind. Je bent als moderne opticien nooit klaar. Er zijn altijd ontwikkelingen op het gebied van monturen en glazen, waardoor je up to date moet blijven. Dat betekent dat je cursussen moet volgen, beurzen en fabrikanten bezoekt en vooral heel goed naar je klanten moet luisteren. Wij werken in het duurdere segment en de mensen die wij krijgen, weten heel goed wat ze willen. Van jong tot ouder, iedereen die het zich kan veroorloven wil een bril die helemaal bij hem of haar past.”

EXTRA ZORG

Dat steeds meer mensen ‘aan de bril’ moeten is niet zo verwonderlijk, weet Jurgen. We leven immers in een wereld van grote en kleine beeldschermen, waardoor de ogen steeds meer zorg nodig hebben. ,,Elke klant die bij ons binnenkomt is weer net even anders dan die ervoor of erna. Maatwerk in monturen en glazen, daar zijn we elke dag mee bezig. Ik vind het leuk om zelf vooraan te staan op de werkvloer. Je bent ondernemer, maar het neuspadje en het schroefje zijn toch altijd nog leuker dan de administratie van de manager erachter. We slijpen ook veel glazen zelf. Zeker in monturen van buffelhoorn luistert het vakmanschap heel nauw. Als een klant dan tevreden naar huis gaat en na verloop van tijd nog steeds blij is met de bril, dan weten wij dat ons werk wordt gewaardeerd. Als je het over vakmanschap hebt, dan is dat toch uiteindelijk waar je het voor doet.”

Iris Brillen
Laanstraat 45
3743 BB Baarn
035-5418351
www.irisbrillen.nl

advertentie
advertentie