leggen perrontegels
leggen perrontegels Studio Wae

The Right Wae: Het verhaal van het beton op het perron

Lokaal Deel je nieuws

Ongeveer 400 stappen. Dat is ongeveer de lengte van de perrons op station Soest en Soestdijk. Niemand kijkt naar de grond. Dat is eigenlijk jammer. Want het beton op het perron is hip. De twee stations (Soest en Soestdijk) kregen als een van de eerste stations in Nederland een circulaire betontegel. Uniek en verantwoord. Mooi en duurzaam. Een tegel met geschiedenis en een verhaal.

The Right Wae; de naam van deze nieuwe betontegel. Terecht. Want de tegel is voor 76 procent gemaakt van de oude bestrating van andere perrons. Zo is er een gesloten cirkel gemaakt voor het ´afval´ van ProRail. Dit bedrijf ging hiervoor in zee met de Utrechtse startup Studio Wae. 

Tynke van den Heuvel (productontwikkelaar Studio Wae): ¨Het is een bijzondere tegel. Goed voor mens en milieu! We gebruiken dus alle oude bestrating als grondstof. Dit is goed voor het klimaat. We besparen met deze twee perrons bijna 157 ton aan grondstoffen en bijna 9 ton aan CO2 uitstoot.¨

De stations van Soest en Soestdijk; een mooie mix van monumentaal en modern. Dagelijks stappen er in Soest 238 reizigers in en uit. Daarmee is dit station het een-na-kleinste station van Nederland. De 845 mensen die per dag in- of uitstappen op station Soestdijk, stappen in de voetsporen van koningin Emma. Het stationsgebouw was lange tijd de koninklijke loge.

Jelmer Ravenhorst (communicatieadviseur van de gemeente Soest): ¨Als gemeente zijn wij blij wanneer organisaties actief bezig zijn met duurzaamheid. Dit juichen we alleen maar toe. Tal van organisaties in onze gemeente zijn hier innovatief mee bezig. Mooi om dit ook terug te zien op de perrons.¨

ProRail is ook trots op het nieuwe perron. Eva Dijkema (Green Innovator ProRail):¨Een stoeptegel is niet spannend. Het is beton. Maar deze tegel is wel bijzonder! Hij heeft een grote impact.¨  Dirk Jan de Vos van Aannemer Wallaard: ¨Ruim 20.000 tegels liggen er nu op de twee perrons in Soest. 2044 vierkante meter in The Right Wae. Allemaal gemaakt van oud materiaal. Zo oogt het strak en nieuw maar de basis, het beton, is al eerder gebruikt. Daar word ik blij van...¨

Dus als je op het perron van Soest of Soestdijk loopt, stap je in de geschiedenis. In de voetsporen van vorige reizigers. Al deze indrukken zijn bewaard gebleven. Vermalen, vermengd en verwerkt. Opnieuw gelegd om het perron klaar te maken voor de toekomst. Met materiaal uit het verleden...

oude en nieuwe circulaire tegel
slogan en trein
advertentie