Zo word je een goede coach!
23 augustus 2021 om 13:34 PartnercontentCoach zijn is een heel waardevol beroep. Je helpt mensen met problemen of vragen waar ze mee zitten en werken jullie samen naar het einddoel. Maar een goede coach word je natuurlijk niet zomaar. Je moet over bepaalde competenties en kwaliteiten beschikken om een client goed te kunnen helpen. Maar hoe word je dan precies een goede coach? Wij vertellen je er meer over in dit artikel! Lees dus snel verder.
Opleiding
Als je een coach wilt worden, moet je hiervoor wel een opleiding of een cursus of training volgen. Je hebt dus de keuze uit zowel lange als korte programma’s. Verder zijn er ook opleidingen die zijn gericht op een bepaalde doelgroep, denk maar aan een post HBO kindercoach opleiding. Dan richt je je dus echt alleen op het coachen van kinderen. Bedenk dus van te voren goed wat je wil en wat je wil bereiken.
Kwaliteiten
Uiteraard moet je voor elke baan een aantal competenties hebben. Als je een coach wil worden zijn dit er aardig wat. Dit is logisch natuurlijk, aangezien je iemand echt gaat helpen en adviseren. Dit is niet voor iedereen weggelegd. We zullen de competenties hieronder voor je op een rij zetten.
Inlevingsvermogen
Ten eerste is het belangrijk dat je inlevingsvermogen hebt. Je moet je namelijk kunnen verplaatsen in de situatie van de client. Alleen zo krijg je een beter beeld van de situatie en kun je diegene beter helpen. Dit zal de client ook aanvoelen.
Neutraal
Hierbij is het ook erg belangrijk dat je neutraal en objectief blijft. Als coach zou je je client nooit mogen veroordelen. Uiteraard mag je hen wel voorzien van advies en mag je je mening geven. Maar blijf hierbij zo neutraal mogelijk. Anders geef je de client ook het gevoel dat je hen niet serieus neemt en doe je hun mening tekort.
Vertrouwen
Hiernaast moet er tussen jou en de client een vertrouwensband zijn. Zorg er dus voor dat de client zich op zijn of haar gemak voelt bij jou. Hierdoor zal de client ook beter over het probleem kunnen praten en zal dit het coach proces alleen maar ten goede komen. Ook zal de client dan positief over je praten en terugkomen indien dit nodig is.
Effectief communiceren
Een goede communicatie is enorm belangrijk. Daarom zul je dus moeten beschikken over goede communicatievaardigheden. Dit betekent dat je goed kan luisteren, vragen kan stellen en op een effectieve manier het gesprek aangaan.