Geen reclame
Geen reclame VPRO

Tegenlicht Meet Up: Rebellen tegen reclame; waarom zouden we reclame niet weren uit de publieke ruimte?

11 augustus 2021 om 09:46 Lokaal Deel je nieuws

In Europa groeit het verzet tegen reclame. In 2020 wordt er wereldwijd bijna 600 miljard euro aan uitgegeven. Steeds meer billboards, videozuilen en spandoeken domineren de publieke ruimte, die ons willen aanzetten tot kopen. Kunnen gemeenten en burgers de publieke ruimte terugwinnen? 

In Grenoble werd in 2014 een burgemeester verkozen die het in zijn verkiezingsprogramma had staan; hij zou als hij verkozen werd, alle billboards verwijderen uit de stad. ‘Niet blijven discussiëren maar doen’, was zijn motto. Er werden 325 reclameborden verwijderd. Daar kwamen bomen, kunstobjecten en bankjes voor terug. De inwoners van de stad zijn trots. Lokale ondernemers, die het advertentiebudget niet hebben om het op te nemen tegen de grote multinationals, zijn blij. En de anti-kapitalisten en milieuactivisten ook.

In andere steden in Frankrijk maar ook in Londen vinden ludieke protestacties tegen reclame in de publieke ruimte plaats. Deze burgerlijke ongehoorzaamheid leidt soms tot een strafzaak. Maar de activisten hebben het er graag voor over; ze willen worden verlost van de alomtegenwoordige commerciële boodschappen. In ons land zet Amsterdam stappen tegen buitenreclame in de stad, Zo moeten onder andere bewegende beelden, reclame waarbij dieren gebruikt worden en reclame voor ongezond voedsel gericht op kinderen uit het Amsterdamse straatbeeld verdwijnen. Ook heeft de hoofdstad reclamebelasting ingevoerd.

Tijdens deze Meet Up gaan de bezoekers, na het bekijken van de uitzending, met elkaar in gesprek. Over reclame in onze leefomgeving, maar ook online zoals via zoekmachines. Welk nut heeft reclame nog, nu we informatie over producten makkelijk zelf op kunnen zoeken? Is het niet vreemd, dat nu we met zoekmachines alle productinformatie zelf op kunnen zoeken, online advertenties juist nog indringender, gerichter en manipulatiever worden?  Zou een zoekmachine een openbare, reclamevrije nutsvoorziening moeten zijn? Hoe zou een toekomst zonder reclame eruit kunnen zien?

Als u de Meet Up wilt bijwonen is reserveren via de website van Artishock noodzakelijk. Er is plek voor maximaal 20 bezoekers zodat er voldoende (1,5 m) afstand kan worden gehouden. Voor deelname aan deze bijeenkomst behoeven de deelnemers niet in het bezit te zijn van een corona QR-code. De toegang is gratis, maar een donatie wordt op prijs gesteld.

advertentie
advertentie