Soest-Zuid gaat de komende jaren op de schop voor maatregelen die de veiligheid en de doorstroming van het verkeer moeten bevorderen.
Soest-Zuid gaat de komende jaren op de schop voor maatregelen die de veiligheid en de doorstroming van het verkeer moeten bevorderen. Johan van Beek

Laatste horde voor verkeersplan Soest-Zuid is genomen

28 mei 2021 om 14:22 Overig

SOEST Een zucht van verlichting ging door het gemeentehuis in Soest toen bleek dat het langlopende verkeersplan voor Soest-Zuid alle juridische toetsingen heeft doorstaan. De uitvoering kan beginnen.

Het plan voor meer verkeersveiligheid en een betere doorstroming speelt al meer dan tien jaar. Het idee van een tunnel onder de spoorwegovergang bij station Soest-Zuid bracht de meeste roering, en sneuvelde. In 2015 stelde de gemeenteraad Verkeersplan Soest-Zuid vast, de uitwerking was een hele klus.

Afslagverbod Enkele weken geleden stelde de Raad van State het Soester college in het gelijk in een zaak die omwonenden hadden aangespannen tegen het opheffen van het afslagverbod naar de Bartolottilaan. ,,We hebben wel een goed participatietraject achter de rug maar een aantal inwoners bleef daar ontevreden over”, zegt wethouder Nermina Kundic over die kwestie. Zij ziet de uitspraak van de rechtbank als het sluitstuk van een jarenlange discussie. De aanpassingen in de bestemmingsplannen vormen nu de laatste etappe voordat de uitvoering begint. Eind 2024 moet het gehele verkeersplan zijn gerealiseerd.

Rotonde Het behelst vijf locaties waarvoor vier aanpassingen in bestemmingsplannen nodig zijn. Zo komt er een rotonde op de kruising van de Pimpelmees met de Koningsweg. Er kwamen geen officiële bezwaren vanuit de bevolking. Tegen een uitbreiding van het parkeerterrein van treinstation Soest-Zuid kwamen wel drie zienswijzen. Ook hier moest een wijziging in het bestemmingsplan komen omdat de bestemming ‘groen’ was. Het parkje wordt deels opgeofferd voor extra parkeerplekken die de parkeerdruk weg moeten nemen.

Bomenkap Op de Ossendamweg bij de nummers 1-23 wordt het fietspad verbreed. Dit is gemeentegrond maar gaat wel ten koste van voortuinen van inwoners, huurders van woningcorporatie Portaal. Ze protesteerden er niet tegen. Het vierde onderdeel van het verkeersplan is een vergroting van het kruispunt van de Ossendamweg met de Soesterbergsestraat door een stuk grond van tankstation Tinq bij het kruispunt te trekken. Er komt een extra rijstrook en het fietspad wordt verlegd. Hier geldt nog een bedrijfsbestemming. Voor dit project moeten negentien bomen worden gekapt. Daar worden achttien boompjes voor teruggeplant.

Meer verkeer Voor het opheffen van het afslagverbod vanaf de Birkstraat naar de Bartolottilaan is geen bestemmingsplanwijziging nodig. Als alternatief wordt een linksafslagvak op de Birkstraat aangelegd, zodat het rechtdoorgaande verkeer niet hoeft te wachten achter de afslaande auto’s. Ook de spitsafsluiting bij de spoorwegovergang op de Foekenlaan wordt opgeheven, om het omrijden te verminderen. Door de twee laatste maatregelen zal er meer verkeer in de wijk komen, waarvoor weer snelheidsremmende maatregelen worden genomen. De gemeenteraad moet de bestemmingsplanwijzigingen nog goedkeuren. Het miljoenenproject wordt geheel gefinancierd uit het provinciale fonds VERDER.

Door Hans Veltmeijer

advertentie
advertentie