Ook in Soest komen steeds meer publieke laadpalen voor elektrische auto's.
Ook in Soest komen steeds meer publieke laadpalen voor elektrische auto's. Gemeente Soest

‘Steeds meer publieke laadpalen, ook in Soest en Soesterberg’

5 februari 2021 om 13:14 Natuur en milieu

SOEST Sinds 1 januari 2021 hoeven gemeenten die zijn aangesloten bij samenwerkingsverband MRA-Elektrisch, geen eigen bijdrage meer te betalen als ze een laadpaal op de openbare weg laten plaatsen. Dat geldt ook voor de gemeente Soest, inclusief Soesterberg dus.

Inwoners van de gemeenten die zijn aangesloten bij MRA-Elektrisch kunnen bij hun gemeente een verzoek indienen voor een publieke laadpaal bij hen in de straat of bij hun werkadres. Zie hiervoor: https://laadpaal.mrae.nl/

De groei van het aantal elektrische auto’s is ondanks corona doorgegaan. Laadpalen worden vaker gebruikt en hierdoor stijgt de opbrengst per laadpaal voor de exploitant. Daarom kan de gemeentelijke bijdrage van 250 euro per laadpaal vervallen. In de provincie Utrecht zijn zestien van de 26 gemeenten aangesloten bij MRA-Elektrisch.

Sinds 2012 werken overheden in de provincies Utrecht, Noord-Holland en Flevoland samen om het elektrisch rijden te stimuleren. Elektrische auto’s stoten – anders dan auto’s op fossiele brandstoffen – geen CO2 uit. Via projectbureau MRA-Elektrisch organiseren de overheden gezamenlijke aanbestedingen voor openbare laadpalen.

De gezamenlijke aanbestedingen creëren volume, waardoor marktpartijen in staat zijn aantrekkelijke biedingen te doen. Op dit moment zijn in de drie provincies ruim 6400 openbare laadpunten gerealiseerd, waarvan 1150 in de provincie Utrecht. Deze aantallen zijn zonder de vier grote gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Begin 2020 is een aanbesteding gedaan voor nog eens 20.000 laadpunten.

REGIE Verantwoordelijke gedeputeerde Huib van Essen van de provincie Utrecht: ,,Een goede volgende stap, op weg naar een dekkend laadnetwerk! Hierdoor zullen nog meer mensen elektrisch gaan rijden. En voor gemeenten is het, zonder eigen bijdrage, nog aantrekkelijker om mee te doen. Bovendien bespaart het hen werk: het projectbureau neemt hen dat uit handen. Misschien goed om te benadrukken: de gemeenten blijven eigenaar van de laadpalen en zij bepalen waar de palen komen te staan. Daardoor houden zij de regie over de inrichting van de openbare ruimte.”

advertentie
advertentie