Monica Dahlberg kreeg verschillende Afrikaanse beelden. Klaas de Jonge doneerde ze. Vanaf eind mei te zien op de PaltzBiënnale 2018.
Monica Dahlberg kreeg verschillende Afrikaanse beelden. Klaas de Jonge doneerde ze. Vanaf eind mei te zien op de PaltzBiënnale 2018. Martin Huizenga

PaltzBiënnale 2018 met acht kunstenaars

22 april 2018 om 07:02 lokaal

SOEST Kunstenaar Monika Dahlberg doet een oproep aan de inwoners van Soest om veel houten Afrikaanse beelden aan haar te doneren. Zij gaat daar een nieuw kunstwerk van maken op de PaltzBiënnale en betrekt de geschiedenis van iedere gedoneerd beeld daarbij.

Martin Huizenga

De PaltzBiënnale 2018 loopt van 27 mei tot 30 juni 2018 op het gebied Paltz 3, het afgesloten gedeelte rond het Herdershuis. Na het succes van PaltzArt 2016 is besloten tot een tweejarig terugkomend kunstproject. Acht beeldende kunstenaars bouwen vanaf begin mei in de natuur van de Paltz 'in-situ' hun kunstwerk op.

Monika Dahlberg is één van de kunstenaars, groeide op in Nederland met een Keniaanse achtergrond. Zij wil in haar kunstwerk de koloniale relatie van de Europeaan met Afrika verbeelden. De vormgeving wordt door een compositie van houten Afrikaanse beelden uitgevoerd. Via facebook kwam ze in contact met de beheerder van de collectie Afrikaanse kunst van Klaas de Jonge, de antiapartheid activist. Klaas doneerde een aantal beelden.

GESCHIEDENIS Voorafgaand aan de PaltzBiënnale vraagt zij ook aan inwoners van Soest om zoveel mogelijk houten Afrikaanse beelden aan haar te doneren. Monika vraagt hen naar de geschiedenis van ieder beeld en verbindt de verhalen. Reacties, toezeggingen, verhalen en foto's van de beelden aan Monika naar info@paltzbiennale.nl. Zij neemt vervolgens contact met de inwoner(s) op.

KUNSTENAARS De volgende beeldende kunstenaars zijn actief op de PlatzBiënnale. Monika Dahlberg: Een directe wisselwerking tussen wie zij is, waar zij zich bevindt en wat ze ondergaat. Ze zit bovenop de waarneming, zodat ieder aspect ervan over nabijheid gaat. Marianne Lammersen stelt het westerse vooruitdenken aan de kaak. Een dialoog met omgevingen en het gebrek aan controle binnen de hedendaagse maatschappij. Leonard van Munster gaat doorgaans de confrontatie aan met de stedelijke omgeving. Is dat automatisch een relatie met de natuur? Tamara van San maakt wonderlijke, aantrekkelijke, prikkelende en abstracte werken. In eerste instantie herkenbaar, maar waarvan ook alweer?

GETIJDEN Jonathan Straatman: 'In de 'natuurlijke' wereld bestaat niet iets als tijd. Er is wel ritme, ritme van de getijden en biologische processen in de wereld van de sterren, bergen, wolken en levende organismen.' Yasser Ballemans: 'Rituelen en feesten, en in het bijzonder carnaval, hebben mijn speciale interesse. Ik geloof dat kunst bij uitstek in staat is onze rituele beleving te verdiepen.' Maurice Meewisse: 'Absurdistisch bij de eerste aanblik, tot krachtig en poëtisch als je langer de tijd neemt.' PJ Roggeband: 'Uitlaattuinen. Ik ontwikkel ideeën over mobiele landschappen, draagbare natuur en uitgelaten groen.'

MIX Een mix tussen beginnende en gevestigde professionals. Een unicum, in mei ter plekke getuige zijn bij het creëren van de kunstwerken. Hoe kijken kunstenaars? Hoe gaan ze om met de vele aanknopingspunten die het landgoed biedt en verbindt? Wat inspireert? Wat gaan ze bouwen en met welke materialen?'

RELATIE De relatie tussen het publiek met kunst en kunstenaars is een opvallend element op de PlatzBiënnale. Doel is de afstand tussen hedendaagse kunst en het publiek te verkleinen door meer betrokkenheid te creëren. Daarnaast bieden kunstenaars en de organisatie vanaf begin mei online op hun sites mini-docs en vlogs aan. Zie: paltzbiennale.nl, inclusief de kunstenaars en het beoogde programma.

advertentie
advertentie