Afbeelding
Eempers

'Lelijke gebouwen aan de weg: slopen of camoufleren'

28 maart 2018 om 19:11 lokaal

SOESTERBERG De ,blokkendozen' van NedCargo en de bedrijfsgebouwen ernaast in vak 10 op de hoek van de Richelleweg aan de historische Wegh der Weegen moeten worden gesloopt of anders gecamoufleerd, bijvoorbeeld met hoog openbaar groen (bomen, hek met klimop) of uitvoering van een ander creatief idee: projectie van de naam Ons Belang op de gevels.  Dit was de slotconclusie op de themaochtend in dorpshuis over die plek waar ooit de idyllische wijk Ons Belang lag. Nu is met stip het lelijkste vak aan de weg.

Jan van Steendelaar

Elke woensdagochtend is er een inloop in De Linde voor bak koffie met een praatje. Elke laatste woensdag van de maand is er een themaochtend met historisch beeldmateriaal en dan wordt het ,bakkie, plaatje en praatje'. Bezoekers worden gestimuleerd om zelf met herinneringen te komen. Trok de eerste themaochtend een twintigtal bezoekers, de tweede een kleine veertig en deze keer zelfs vijftig. Er moest daarom naar een grotere zaal worden uitgeweken. Uit het toenemend aantal bezoekers blijkt wel dat de themaochtenden worden gewaardeerd. Het is ook een positieve ontwikkeling voor het nieuwe dorpshuis De Linde zelf.

Jan de Mos hield een korte inleiding over de geschiedenis van de wijk met 78 volkswoningen. Carel Bense ging daarna in op het ontwerp van de wijk en de huizen in de stijl van Dudok. Hij maakte daarbij een vergelijking met de nieuwe woningen in het wijkje Noorduyn die nu gebouwd worden aan de Kampweg. Conclusie: grootte van de woningen vergelijkbaar, maar nu veel minder tuinoppervlakte en minder openbaar groen. Oorzaak van dat laatste is de parkeerruimte die tegenwoordig nodig is voor de auto.

Daarna kwamen de bezoekers zelf aan bod. Driekwart van hen had in Ons Belang gewoond. Dus dat waren de kenners en wisten veel te verhalen. De oudste levende herinnering was uit 1941; de ontploffing van het Duitse munitiedepot op de Leusderheide. Veel huizen in Ons Belang liepen grote schade op en moesten worden ontruimd. Na twee maanden was de schade weer zo goed als hersteld en konden zij terugkeren naar hun huizen.

Na 1970 is er lang gesproken over renovaties van de verouderde huizen. Groot probleem was de geluidsoverlast van de laag overkomende straaljagers. Door het uitblijven van de beslissing en het achterwege laten van onderhoud maakten het er niet beter op. Toen Jan Scheafer, staatssecretaris Volkshuisvesting, in 1979 een bezoek bracht aan het vliegveld, en toen ook een kijkje ging nemen bij Ons Belang, wel of niet renoveren, kwam net een aantal straaljagers over. Daarmee viel ook direct het besluit: slopen, tot verdriet van de krakers die bezit hadden genomen van de leegstaande woningen. In 1980 konden de laatste bewoners verhuizen naar de nieuwe wijk Bloemheuvel, moderne huizen, optimaal geïsoleerd, veel beter wooncomfort, maar ook duurder. Daar is nog een overgangsregeling voor getroffen.

De eerstvolgende thema-ochtend is 25 april, zelfde tijd, zelfde plaats.

advertentie
advertentie