Afbeelding
Shirts of Holland

Calvin Klein: een designermerk

18 maart 2018 om 10:08 Advertorial_4

Het merk Calvin Klein is misschien wel een van de bekendste merken in de wereld. Het merk maakt verschillende producten. Zo maken ze kleding, accessoires en parfum, voor zowel dames als heren. Maar hoe is het merk zo groot geworden? Om deze vraag te beantwoorden, moeten we terug gaan naar het begin. De start van een droom en de oprichting van een miljoenenbedrijf.

Het begin

Calvin Klein is afgestudeerd van de High School of Industrial Arts in 1960. Daarna begon hij aan het Fashion institute of Technology (FIT). Dit rondde hij af in 1963. Zijn eerste baan was bij een bedrijf dat gespecialiseerd was in het maken van jurken van ‘Whipped cream’ zoals het in de fabriek werd genoemd. Klein vond dat hij te weinig loon kreeg en vroeg zijn baas om loonsverhoging. Zijn baas was het er niet mee eens en zei nee, waarop Klein besloot om te vertrekken.

Klein startte in 1968 zijn bedrijf Calvin Klein Limited

Het geluk begon toen de vice-president van Bonwit Teller, Donald O’Brien, toevallig een jas van Klein zag hangen in de studio, waarna hij Mildred Custin informeerde. Zij was een belangrijke en machtige vrouw in de retailwereld en besloot een grote order te plaatsen. Dit was het begin van zijn succes. Wat volgde, was een advertentie van Bonwit Teller over Calvin’s kleding in The New York Times. Dit zorgde ervoor dat de orders van grote bedrijven binnenkwamen. Wat resulteerde dat Klein in zijn eerste jaar rond de één miljoen dollar omzet had. In 1969 was Calvin Klein te zien op de cover van het blad Vogue magazine.

De jaren zeventig

In 1971 voegde Calvin Klein lingerie, sportkleding en klassieke blazers toe aan zijn damescollectie. Toen hij in 1973 zijn eerste Coty American Fashion Critics Award won voor zijn 74-delige damescollectie was Klein de jongste ooit die deze prijs ontving. Hij won hem niet alleen dat jaar maar ook de de twee jaren erop, in 1974 en 1975. In 1977 was de omzet gestegen tot rond de 30 miljoen dollar. Ook had Klein licenties voor riemen, schoenen, bont en zonnebrillen. Niet veel later had hij ook licenties voor herenkleding, cosmetica en jeans.

De jaren tachtig

Calvin Klein begon eind jaren zeventig met het maken van zijn eigen luchtje. Waarna hij zich begin jaren tachtig terugtrok uit de markt met grote verliezen. Calvin Klein stond ook bekend om zijn manier van reclame maken. Toen in de jaren tachtig de waanzin omtrent designerjeans zijn hoogtepunt bereikte, lanceerde Calvin Klein een collectie ondergoed voor dames en een boxershortcollectie voor heren.

Dat werd een enorm succes. De omzet hiervan was rond de 70 miljoen dollar in één jaar. In het begin van de jaren 80 werd de kleding van Calvin Klein overhemden verkocht via 12.000 winkels in de Verenigde Staten en was het merk beschikbaar in zes andere landen via licentieovereenkomsten. Dit waren Australië, Japan, Nieuw-Zeeland, Canada, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.

De jaren negentig

In de jaren 90 waren de onderbroeken en shorts ontzettend bekend en werd er reclame gemaakt met gigantische reclameborden die de afbeeldingen toonde van de bekende popzanger Mark “Marky Mark” Wahlberg. Hem kennen we nu ook van zijn werk als acteur in verschillende films. Dit was zo'n succes dat de onderbroeken bekend gingen staan als ‘Calvins’.

Toen ontstonden er financiële problemen. Dit kwam omdat er meningsverschillen waren over de licentie van de mannenondergoedcollectie en de daarbij horende tegenvallende verkopen. Door het grote personeelsverloop binnen Calvin Klein en ook bij de licentiepartner, ontstond het gerucht dat Calvin Klein Industries, zoals het toen bekend stond, te koop was. En dat gerucht klopte. Het bedrijf was bijna overgekocht, dit is alleen niet doorgegaan door de crashende aandelenmarkt.

Het bedrijf was bijna failliet in 1992, maar wist in de jaren 90 zijn omzet te vergroten, waardoor het bedrijf werd gered. Dit kwam door de populaire geurlijnen en ondergoedcollectie. Het bedrijf bestaat op dit moment nog steeds, en de ‘Calvins’ zijn nog steeds populair.

Tegenwoordig heeft Calvin Klein een grote en brede collectie voor heren en dames. Zo verkopen zij tegenwoordig ook overhemden, dassen, sieraden naast vele andere kleding en accessoires.

advertentie
advertentie