persfoto VPRO Tegenlicht, rebellen tegen reclame
persfoto VPRO Tegenlicht, rebellen tegen reclame Pim Hawinkels

Tegenlicht Meet Up ‘Rebellen tegen reclame’ bij Artishock Deze keer ook thuis via Zoom te volgen

3 december 2020 om 10:18 Lokaal/Evenementen Deel je nieuws

Tegenlicht Meet Up Soest gaat ook in Coronatijd door met het organiseren van inspirerende avonden bij Artishock, naar aanleiding van de bekende VPRO-documentaire reeks. Deze editie, op vrijdag 11 december, kan er ook online via Zoom meegekeken worden. Deze Meet Up gaat over de uitzending ‘Rebellen tegen reclame’.

In Europa groeit het verzet tegen reclame. In 2020 wordt er wereldwijd bijna 600 miljard euro aan uitgegeven. Steeds meer billboards, videozuilen en spandoeken domineren de publieke ruimte, die ons willen aanzetten tot kopen. Kunnen gemeenten en burgers de publieke ruimte terugwinnen? 

In Grenoble werd in 2014 een burgemeester verkozen die het in zijn verkiezingsprogramma had staan; hij zou als hij verkozen werd, alle billboards verwijderen uit de stad. ‘Niet blijven discussiëren maar doen’, was zijn motto. ‘Dan is iedereen blij’. De wethouder openbare ruimte verwijderde 325 reclameborden uit de stad en plaatste er bomen, kunstobjecten en bankjes voor terug. Nu is de prachtige binnenstad weer zichtbaar en er is meer plek om elkaar te ontmoeten. De inwoners van de stad zijn trots. Lokale ondernemers, die het advertentiebudget niet hebben om het op te nemen tegen de grote multinationals, zijn blij. En de anti-kapitalisten en milieuactivisten ook.

In andere steden in Frankrijk maar ook in Londen vinden ludieke protestacties tegen reclame in de publieke ruimte plaats. Deze burgerlijke ongehoorzaamheid leidt soms tot een strafzaak. Maar de activisten hebben het er graag voor over; ze willen worden verlost van de alomtegenwoordige commerciële boodschappen. In ons land zet Amsterdam stappen tegen buitenreclame in de stad, Zo moeten onder andere bewegende beelden, reclame waarbij dieren gebruikt worden en reclame voor ongezond voedsel gericht op kinderen uit het Amsterdamse straatbeeld verdwijnen. Ook heeft de hoofdstad reclamebelasting ingevoerd.

Tijdens deze meet up gaan de bezoekers, na het bekijken van de uitzending, met elkaar in gesprek onder leiding van Rosalie Smit. Over reclame in onze leefomgeving, maar ook online zoals via zoekmachines. Welk nut heeft reclame nog, nu we informatie over producten makkelijk zelf op kunnen zoeken? Is het niet vreemd, dat nu we met zoekmachines alle productinformatie zelf op kunnen zoeken, online advertenties juist nog indringender, gerichter en manipulatiever worden?  Zou een zoekmachine een openbare, reclamevrije nutsvoorziening moeten zijn? Hoe zou een toekomst zonder reclame eruit kunnen zien? Dat is het thema waarover we graag met bezoekers in gesprek gaan, bij Artishock of via Zoom.

Als u de meet up ter plekke wilt bijwonen is reserveren via de website van Artishock noodzakelijk, er is plek voor maximaal 20 bezoekers. Toegang is gratis, maar een donatie wordt op prijs gesteld. Het is ook mogelijk om via Zoom mee te kijken. De Zoomlink staat op de Tegenlicht pagina van de website van Artishock en op de Facebookpagina ‘Tegenlicht Meet up Soest’.

Datum: vrijdag 11 december 2020

Tijd: 20.00u

Locatie: Artishock, Steenhoffstraat 46a (max 20 personen) of online via Zoom.

Aanmelden:  https://www.artishock-soest.nl/tegenlicht-meet-up

Vragen? Mail de organisatie: soesttegenlichtmeetup@gmail.com

advertentie
advertentie