Vertegenwoordigers van de gemeente, Syntus, bewonersvereniging en andere buurtbewoners stapten op de bus voor een korte rondrit langs de slimme verkeerslichten.
Vertegenwoordigers van de gemeente, Syntus, bewonersvereniging en andere buurtbewoners stapten op de bus voor een korte rondrit langs de slimme verkeerslichten. Martin Huizenga

Tevreden over slimme lichten

15 maart 2018 om 06:37 lokaal

SOEST Na circa tien jaar, ergens tussen start en finish van het project Verkeersplan Soest-Zuid worden de eerste resultaten gevierd. De voorgestelde stap voor stap aanpak van de klankbordgroep is door de gemeente overgenomen. Kleine maatregelen mét draagvlak blijken efficiënt en effectief.

Martin Huizenga

,,Ik hoop dat we ver over de helft zijn", zegt wethouder Jannelies van Berkel die haar zieke collega Janne Pijnenborg vervangt. Vertegenwoordigers van de gemeente, busmaatschappij Syntus, de aannemende bouwers, klankbordgroep en de bewoners van Soest-Zuid verzamelen zich vrijdagmorgen op busstation Soest-Zuid. De koffie staa klaar met een korte Lange Soester.

EENRICHTINGSVERKEER Met de bus een tochtje langs de slimme stappen. Eerst allemaal op de foto voor de bus met in de lichtkrant de bestemming: Verkeersplan Soest-Zuid. Daarna een kiekje van vertrekkend wethouder Van Berkel achter het stuur van de bus. Na Fred Teeven is er een hype geboren. Eerst door de Eikenlaan, waar al eenrichtingsverkeer voor bussen is ingevoerd. Niet alleen de bewoners zijn er blij mee, maar ook de chauffeurs van Syntus.

GEKOPPELDE KRUISPUNTEN Rechtsaf de Soesterbergsestraat in en idem bij het kruispunt met de Ossendamweg. De bus stopt bij de nieuwe bushalte. Jannelies pakt de versterkte roeptoeter om iedereen te bedanken, vooral de aannemende bouwers. ,,Deze maatregelen zijn binnen één jaar gerealiseerd. Een record voor de gemeente." Het slimme zit in de nieuwe elektronische gestuurde verkeerslichten die de lichten van de opvolgende kruispunten Birkstraat/Vondellaan tot en met de kruising Nieuwstraat/Koningsweg tot één systeem maken. ,,De eerste slimme schakeling in Nederland, met de provincie en andere gemeenten belangstellend op de bagagedrager."

KNIPPERLICHTEN ,,Zo afgesteld, dat afslaand verkeer op de hoofdbaan prioriteit krijgt bij gesloten spoorbomen en als open, gaat de wachtende bulk op de hoofdroute voor. We hebben uit de voorstellen van de bewoners de vraag gerealiseerd om, als er zowel groen is voor een stroom fietsen als een stroom auto's, voor de auto's een waarschuwingsknipperlicht te plaatsen. Het totale nieuwe systeem heeft drie ton gekost en is minstens 15 jaar operationeel."

De Syntus delegatie: ,,Als een bus vertraging heeft dan weet het systeem dat ook en zorgt voor onze doorstroming. Op deze halte komt nog een display met vertrektijden. Ook in de Di Lassostraat hebben we de weg verbreed en bochten ruimer gemaakt. Wij zijn er blij mee."

MONITOREN De verkeerscentrale Utrecht heeft deze route op haar monitoren. Inmiddels heeft Eric Landman, de gemeentelijke projectleider, de slimme kast geopend. Een PC met veel intelligentie daaronder. Hij legt uit en beantwoordt vragen. Na een stief half uurtje, instappen en rechtsaf naar het eindstation. Tevreden gezichten.

advertentie
advertentie