Sylvia Refos gaf zes weken lang digitaal balletles, nu in de buitenlucht aan kinderen.
Sylvia Refos gaf zes weken lang digitaal balletles, nu in de buitenlucht aan kinderen. Eigen foto

Cultuur: creatief in coronacrisis

17 juni 2020 om 12:00 Advertorial_3

SOEST Cultuur verbindt en is daarom juist in deze tijd essentieel voor onze samenleving. Peter Schipper, voorzitter van Cultuurplatform Soest, wil dat nog eens benadrukken: ,,Het wordt tijd dat wij ons realiseren hoeveel mensen, professional of amateur, gepassioneerd bezig zijn met kunst en cultuur en wat zij daarmee betekenen voor onze gezamenlijke leefomgeving."

Schipper hoopt dat mensen nu eens gaan beseffen hoe belangrijk het is om met kunst bezig te zijn en ervan te genieten. Twee leden van het Cultuurplatform vertellen hoe ze omgingen en omgaan met corona.

MIES VAN DEN BRÛLE Voor keramiste Mies van den Brûle zou 2020 het jaar worden van haar eerste solo-expositie in Rotterdam en exposities elders. Corona zette er een streep door en dat werkte verlammend. Ze probeerde plannen te maken, maar inspiratie en energie ontbraken. De creatieve impasse hield enkele weken aan.

,,De lessen bij Idea stopten, die op de Nederlandse Keramiek Opleiding moesten doorgaan, maar dan digitaal. Fysiek lesgeven vormde een groot risico, dus filmpjes maken, beeldbellen en mailen. Dat gaat, maar kost veel energie, de spontaniteit is minder en het blijft behelpen.”

De afgelopen maanden waren voor Mies onwerkelijk met weinig energie uit eigen werk. En aan de andere kant heel inspannend door wat geregeld moest worden om de lessen op de NKO door te laten gaan. Als het lesgeven straks afgerond is, gaat zij het atelier opruimen, haar hoofd leegmaken en dan komen geleidelijk wel nieuwe ideeën, dat geeft weer energie.

Over de nabije toekomst zegt Mies: ,,Voor mijn eigen werkzaamheden verandert er niet veel. Exposities zijn uitgesteld, maar gaan wel door, hoe precies is nog wel spannend. Lesgeven bij Idea wordt weer opgestart, met gezichtsbeschermende maskers op en handschoenen aan kan dat redelijk.”

De coronacrisis heeft voor haar ook positieve kanten. Ze heeft meer tijd gestoken in het digitaal zichtbaar worden, met beelden delen via Instagram en straks een nieuwe website. De gemaakte filmpjes zijn volgens haar een mooie aanvulling op het lesgeven en het vergaderen kan in de toekomst - gedeeltelijk - digitaal gebeuren. En dat scheelt tijd.

SYLVIA REFOS Sylvia Refos van de gelijknamige balletstudio had het moeilijk aan het begin van de coronacrisis. Ineens lag alles stil. Ze heeft zes weken digitaal lesgegeven, maar eigenlijk kan dat in haar ogen niet. ,,Je kunt moeilijk aanwijzingen geven en er is geen echt contact. Uitvoeringen gingen niet door. We hadden het Zwanenmeer ingestudeerd, maar theater Gooiland is te duur voor het kleine aantal mensen dat er nu in mag en de oudere leerlingen kunnen hun choreografie niet met een constante afstand van elkaar dansen."

Toen de kinderen onder de 12 jaar weer bij elkaar mochten komen, is Sylvia buiten les gaan geven. Alleen kun je daar al het grondwerk in moderne dansen niet doen en geen spitzenwerk bij klassiek ballet. Maar ze kon weer lesgeven. De afgelopen maanden waren ingewikkeld voor Sylvia die kostwinnaar is. Hoewel de onzekerheid overheerst, gaat ze toch helemaal voor haar bedrijf dat al 27 jaar bestaat. Het is haar kindje en ze wil er alles voor doen.

,,Op 1 juli mogen de sportscholen weer open, dan kan ik ook weer binnen starten. Maar naast de bestaande restricties moet er nu heel goed geventileerd worden volgens de nieuwe inzichten. Ik bekijk hoe ik eraan kan voldoen, het moet wel veilig en verantwoord zijn. Gelukkig hebben wij redelijk kleine groepen en kunnen we dus aan de 1,5 meter regel voldoen. Wel moeten we bij alles wat we dansen anderhalve meter afstand houden en dat is lastig”.

Mies van den Brûle zag haar eerste solo-tentoonstelling en andere exposities door corona in het water vallen.
advertentie
advertentie