Afbeelding
Deelauto's

Aantal deelauto's regio Utrecht stijgt

19 juni 2020 om 08:41 Partnercontent

Steeds meer Soestenaren slaan aan het delen als het op hun wagen aankomt. Momenteel zou ongeveer 1 op 250 Soestse wagens een deelauto zijn, terwijl dat in het omringende platteland slechts 1 op 2.000 blijkt te zijn. Dat zou vooral komen door het profiel van dergelijke autodelers. "Het is een klassiek patroon dat autodelers voornamelijk twintigers tot dertigers zijn, behorende tot de middenklasse en wonende in een stedelijke, voorstedelijke of kleinstedelijke context. Het platteland valt steevast buiten de boot," aldus Lorenzo Risack, coauteur van een uitgebreide scriptie rond het autodeelfenomeen. 

Het blijkt ook in Soest voornamelijk te gaan om particuliere vormen van autodelen, veelal via zogenaamde autodeelplatformen zoals SnappCar en MyWheels. Dergelijke platformen mogen niet verward worden met taxidiensten zoals Uber, maar moeten eerder aanzien worden als het Airbnb van de autowereld. Een kleine speurtocht op enkele van die platformen leert ons inderdaad dat ook in Soest heel wat autodelers te vinden zijn. En ook via ridesharingdienst BlaBlaCar kunnen we dagelijks met verschillende bestuurders meerijden naar plaatsen als Leiden, Rotterdam en Nijmegen. Friso Metz van Advier durft dat echter te relativeren en stelt dat we helemaal geen idee hebben hoe vaak die auto's ook effectief worden verhuurd. Hij stelt dat het aanbod op zich een onvoldoende grote indicatie inhoudt. 

Hoeveel autodelers er exact zijn en wat de effecten zijn van dat autodelen is tot op heden nog steeds niet helemaal duidelijk. "Sommige autodeelplatformen propageren bijvoorbeeld een positief effect te hebben op het milieu, terwijl het nog niet helemaal duidelijk is met wie of wat zij echt concurreren. Halen zij bijvoorbeeld meer wagens uit het verkeer, dan is dat inderdaad een positief verhaal. Concurreren zij daarentegen met het openbaar vervoer, dan wordt een en ander opnieuw een stuk ingewikkelder," aldus Risack. Wat alvast wel duidelijk is dat de Green Deal Autodelen, een afspraak tussen de lokale overheden en verschillende bedrijven om het aantal deelauto's tot 100.000 exemplaren te laten toenemen, er alvast een is die gedoemd is om te falen. Dat bevestigt ook Ananda Groag van shareNL. Volgens haar zijn onder andere het gebrek aan afdwingbare afspraken en het tekort aan subsidiebudget als grote oorzaken te noemen.

Verder blijft het autodelen steevast de gemoederen bedaren, onder andere als het aankomt op de autoverzekering. Risack waarschuwde al voor die situatie in België, maar ziet gelukkig ook positieve signalen: "Zo biedt Snappcar in samenwerking met verzekeringsmaatschappij Allianz een autodeelverzekering aan. Het is een verzekering op maat van de gebruikers van Snappcar en het dekt de risico's die bij autodelen de kop op kunnen steken. Ook andere autodeelplatformen nemen gelukkig hun verantwoordelijkheid." Risack waarschuwt er dan ook voor om als particulier niet zomaar wagens te verhuren, maar steeds te werken via platformen die een aangepaste verzekering aanbieden. Het is immers zo dat een standaard autoverzekering de risico's van autodelen over het algemeen niet dekt. "Ga je toch zelfstandig aan het autodelen, neem dan steeds eerst contact op met je verzekeraar. Hij zal concreet aangeven of je huidige autoverzekering al dan niet volstaat," besluit Risack voorzichtig.

advertentie
advertentie