Afbeelding
Supermarkt

Goed paasweekend voor supermarkten

19 juni 2020 om 08:40 Partnercontent

Lege schappen blijven een dagelijks beeld in de supermarkten. En ook al horen we steeds weer dat we niet moeten hamsteren, toch lijkt het moeilijk om er gehoor aan te blijven geven. Ook in het paasweekend zagen we weer winkelwagentjes met een overvolle shopper naar buiten komen. Waar komt dat hamsteren toch vandaan?

Voor het paasweekend is het wel logisch. Veel uitjes naar familieleden, paasbrunches in restaurants of een lang weekend naar de camping moesten wijken voor in huis blijven. Toch blijft het Pasen en willen we het gezellig maken, dus wat is er meer logisch dan een gezellig paasontbijt of paasbrunch met je gezin. Met als gevolg dat de broodafdeling inclusief alle afbakbroodjes leeg waren. Zelfs de doe-het-zelf croissants van Danerolles waren meer dan uitverkocht. 

Je wangzakken volproppen
Wat is hamsteren nu eigenlijk? Wikipedia geeft de volgende uitleg. “Van hamsteren is sprake als er voorafgaand aan een verwachte periode van (vermeende) schaarste, bijvoorbeeld in geval van een dreigende oorlog of epidemie, van bepaalde consumptiegoederen meer wordt ingeslagen dan men verbruikt, waardoor een extra voorraad wordt opgebouwd”.

Hamsteren komt zoals je wel kunt vermoeden, van de hamster die zijn voedsel in zijn wangzakken opslaat om het in zijn voorraadplaats te verbergen. Verbergen voor tijden van schaarste. Zorgen dat hij de winter doorkomt. Hamsteren is dus eigenlijk gewoon een extra voorraad aanleggen voor eigen gebruik. Niks mis mee. Behalve als we het allemaal gaan doen. Dan heb je kans dat er echte schaarste ontstaat en gooien we dus eigenlijk vooral onze eigen ruiten in.

Ironisch genoeg maakte juist supermarktketen Albert Heijn jaren gebruik van deze term tijdens de zogenaamde hamsterweken. “Hamsteren” klonk het tijdens de commercial op radio en tv. Een jaarlijks terugkerende reclamecampagne om aan te moedigen juist nu met korting extra voorraad in te slaan. Of Albert Heijn na de coronacrisis de campagne nog ooit zal gebruiken is niet zeker. Waarschijnlijk is heet tijd voor een nieuwe actie.

Wat de keuze van je tas met je brein doet
Als er een schaap over de dam is, dan volgen er meer. Ook in supermarkten en winkels kijken klanten naar elkaars gedrag. Begint er één persoon met flink inslaan, zie je vaak een ander het nadoen. Erger nog, daardoor krijg je zelf ook de neiging het te doen. Kwestie van hoe ons brein werkt dus. Dat winkelgedrag te beïnvloeden is, zien we dagelijks in reclame, aanduidingen in winkels etc. Kleur, muziek en waar een product staat, het is er allemaal op gericht de consument zoveel mogelijk of juist een bepaald product te laten kopen. Maar ook kuddegedrag en schaarste zijn dus belangrijke redenen wat en hoeveel er gekocht wordt. Beïnvloeding door anderen dus.

Toch is dat ook goed nieuws. Als je gedrag dus kunt beïnvloeden om meer te kopen, kun je het ook omdraaien en het gebruiken om minder te kopen. Elkaar aanspreken is daarvoor een manier. Maar een wat kleiner tas meenemen ook! Die kleinere tas beïnvloed namelijk zonder dat je het weet je brein, waardoor het veel  makkelijker is om alleen dat te kopen wat je ook daadwerkelijk nodig hebt. Je was misschien gewend om met een winkelmandje de supermarkt in te lopen. Helaas, nu moet je verplicht een (veel groter) winkelkarretje meenemen. Door veel meer ruimte krijg je direct ook neiging meer te gaan inslaan. Vooraf een bewuste keuze maken helpt dan. Gewoon door goed te kiezen welke tas je meeneemt. Als je weet dat alles wat je in karretje doet daarna in je crossbody tas of een van je lievelings rugzakken moet, denk je onbewust na over of je het wel nodig hebt omdat je je tas niet te vol wil proppen. Zo is het makkelijker om het goede voorbeeld te geven en je portemonnee met respect te blijven behandelen.

advertentie
advertentie