Afbeelding
Ongelukken

Afleiding in verkeer oorzaak ongelukken

19 juni 2020 om 08:38 Partnercontent

Op 26 februari reed er in Soest een bestuurder frontaal tegen een lantaarnpaal. Vermoedelijk was de bestuurder afgeleid, want de auto werd de middengeleider opgereden zonder enige aanleiding. Hoewel er vele campagnes gehouden zijn om automobilisten bewuster te maken van het gevaar van afleidingen tijdens het autorijden, gebeuren er jaarlijks toch nog veel ongelukken ten gevolge van onoplettendheid.

Zes keer grotere kans op ongeluk
Hoeveel verkeersongevallen er gebeuren door afleiding van bestuurders is onbekend. De schatting is hierdoor ruim, waarbij het vermoeden ligt tussen tientallen of zelfs honderden ongelukken. Het gaat hier echter om schattingen op basis van resultaten van buitenlandse studies. Bestuurders kunnen afgeleid worden door passagiers of iets dat zich buiten de auto afspeelt, bijvoorbeeld een ongeluk op de andere weghelft of een laag overvliegend vliegtuig. Bestuurders kunnen ook een ongeluk veroorzaken door te bellen of te WhatsAppen in de auto. Volgens een onderzoek in de Verenigde Staten, waarbij 3.500 bestuurders werden geobserveerd, bleek de kans op een ongeluk zes keer hoger wanneer de automobilist met zijn telefoon bezig was.

Mobieltjesgebruik in het verkeer
Hoewel er geen cijfers bekend zijn over het aantal auto-ongelukken in Nederland ten gevolge van telefoongebruik in de auto, blijkt wel dat veel Nederlanders zich schuldig maken aan het gebruik van hun mobieltje tijdens het rijden. Zo bekende 62 procent van de automobilisten in 2018 dat ze hun mobieltje er wel eens bij pakten, terwijl ze achter het stuur zitten. Verbazingwekkend genoeg bleek dit percentages onder de fietsers toentertijd lager te liggen. 54 procent van de fietsers met een leeftijd tussen de twaalf en 80 jaar gebruikte wel eens de telefoon tijdens het fietsen. Nu zal dat percentage hoogstwaarschijnlijk lager liggen, dankzij het appverbod. In Soest hadden tegen november 2019 al 23 fietsers een boete te pakken vanwege mobielgebruik.

Campagnes, wetten en apps
Nieuwe wetten en campagnes moeten ervoor zorgen dat mensen niet meer naar de telefoon grijpen, wanneer ze aan het verkeer deelnemen. Zo mag handsfree bellen nog wel, maar men wordt vaak geadviseerd ook deze gesprekken kort te houden. Volgens een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid is de kans op een ongeluk namelijk vier keer zo groot wanneer er handsfree gebeld wordt. Toch is het niet alleen het bellen dat problemen oplevert. Automobilisten krijgen een notificatie binnen en willen deze checken, terwijl zij achter het stuur zitten. WhatsApp is de grootste boosdoener onder de apps, wanneer het aankomt op afleiding in het verkeer. Tegenwoordig zijn er voor de liefhebbers apps die de notificaties van inkomende berichtjes blokkeren. Andere mobieltjesgebruikers kiezen er bewust voor enkel een tv en internet abonnement in huis te hebben en nemen geen databundel voor hun telefoon.

advertentie
advertentie