Dranghekken bij IJssalon Beemer om klanten in goede banen te begeleiden en sociale samenscholing te voorkomen.
Dranghekken bij IJssalon Beemer om klanten in goede banen te begeleiden en sociale samenscholing te voorkomen. Peter Beijer

Horeca zoekt naar praktische alternatieven

20 maart 2020 om 14:45 Overig Coronavirus

SOEST Eigenaar Alphons Hagelen van Restaurant Lekkerr zag vorig weekend de bui al hangen. ,,Wij hadden zaterdag al besloten om de dag erna dicht te gaan. Gelukkig mocht er wel afgehaald worden. Met het afhalen en bezorgen halen we dertig procent van onze normale omzet."

Peter Beijer

Het afhalen is beperkt tot 'inpakken en wegwezen' en dat is nog wel wennen voor sommige klanten.,,Sommige mensen willen perse hun patatje of ijsje in de zaak opeten en dat mag dus echt niet. Die moeten we dan met zachte dwang naar buiten sturen. Het bezorgen gaat prima. Betaling via iDEAL of pin en contactmomenten worden uitgesloten. Dus tas afzetten bij de deur en als er gepind wordt dan wordt het apparaat direct schoongemaakt. We zitten nu volop in de overlevingsmodus. Ik denk dat we in april en mei nog wel in de ellende zitten. Nu moeten we met de huurbazen in de slag. Na de crisis gaan we kijken hoe het verder gaat. Mijn zoon en ik doen zo veel mogelijk zelf. Ik hoop dat we in juni op het terras zitten, dan likken we onze wonden en heffen we het glas omdat we deze crisis hebben doorstaan."

SAMENWERKEN Restaurant Sabrosa is gaan samenwerken met overbuurman Arnaud van de Graaf van de Jumbo. Mede-eigenaar Razzo van Dam: ,, Wij willen toch iets blijven doen. Onze maaltijden zijn nu te koop in de Jumbo. Daar wordt goed op gereageerd. Daarnaast bezorgen wij maaltijden aan huis. De reacties zijn zo positief. Collega Peter Spier rijdt de maaltijden rond. Als hij alle wijn zou drinken die hij overal krijgt aangeboden mag hij niet meer achter het stuur. Ik neem hier de telefoon aan en we hebben één kok die de maaltijden bereidt. Dit past normaal niet binnen onze bedrijfsvoering, het zou de werkdruk te veel opvoeren. Wij doen dit voor de periode zolang als het duurt en het moet bovendien rendabel blijven."

KLUSLIJSTJE Normaal is hij, samen met zijn broer Stephan, dagelijks aanwezig in Restaurant De Eetvilla. Maar nu heeft Sebastian Ott heeft een compleet andere invulling van zijn dagen. ,,Thuis met het gezin om de tafel, dan heb je opeens weinig meer te doen. We hebben de zaak op orde gemaakt en de keuken geruimd. We hebben een kluslijstje gemaakt en daar gaan we aan beginnen." De broers Ott hebben er voor gekozen om geen maaltijden te bezorgen. ,,Dat is een hele andere tak van sport. Een aantal jaar geleden hebben we dat gedaan, maar het bleek dat dit niet echt in onze bedrijfsvoering past. Wij hebben een redelijk gezond bedrijf en in het verleden hebben wij niet al te gek gedaan. Dat komt nu wel van pas."

SOMBER Bij Restaurant Sfeer is de sfeer bedrukt, laat eigenaar Ortam weten. ,,Wij hebben ons restaurant helaas voor alles afgesloten. In het verleden hebben we met Thuisbezorgd.nl gewerkt maar dat liep niet. Ik zie het somber in voor de komende periode. Het worden financieel moeilijke tijden. Ik vrees het ergste als de situatie zo blijft."

DRANGHEKKEN Rogier Beemer maakt met tape, veiligheidslint en kratten de banken voor zijn ijssalon onbruikbaar. ,,We moesten wel", vertelt de ijscoman. ,,De mensen bleven, nadat ze hun ijsje hadden gekocht, voor de salon hangen. Normaal geen probleem natuurlijk, maar nu kan dat echt niet. De gemeente tikte ons al op de vingers." Broer Pascal is verbaasd over het gedrag van vooral jonge mensen. ,,Gisteren zat er een aantal op de banken. Ik vertelde dat dit niet mocht. Bevestigen die jongens dat ze dat hadden gelezen op Facebook, om vervolgens te blijven zitten. Sommige mensen zijn nog niet doordrongen van de ernst van de situatie. De doorloop blijft er in, maar met dranghekken moeten we de mensen helaas duidelijk maken dat hier gezellig socializen voorlopig niet meer kan."

advertentie
advertentie