Een mededelingsbord met voorzorgsmaatregelen (en lint) bij de Benu Aportheek Soestdijk. Op de achtergrond draait de markt gewoon door.
Een mededelingsbord met voorzorgsmaatregelen (en lint) bij de Benu Aportheek Soestdijk. Op de achtergrond draait de markt gewoon door. Johan van Beek

Centraal spreekuur voor luchtwegklachten

19 maart 2020 om 11:16 Overig

SOEST Zorg verlenen terwijl het coronavirus rondwaart, vergt een hoop aanpassingen. Het RIVM heeft hiervoor in overleg met GGD, overheid en Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding richtlijnen opgesteld. Huisartsen, tandartsen en apothekers volgen die, soms met aanvullende eigen maatregelen, blijkt uit een inventarisatie.

Astrid van den Hoek

De 'afstandelijke' benadering doet wel iets met het 'zorghart' van de professionals, die het liefst niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk dicht bij de patiënten willen staan. Tandartsenpraktijken zijn voorlopig gesloten en voeren met minimale bezetting alleen spoedeisende behandelingen uit, melden ze. Ook de websites van de Soester huisartsenpraktijken zijn duidelijk: alleen de afspraken voor niet-uitstelbare zorg gaan door, verder gaat alles zoveel mogelijk telefonisch of via e-consults. Kom vooral niet zomaar zonder afspraak naar de praktijk en blijf thuis als je verkoudheidsklachten hebt.

Op de sites wordt verder verwezen naar informatie van instanties als RIVM, GGD, thuisarts.nl en het landelijk informatienummer over het coronavirus.
Die eenduidige boodschap komt door goede onderlinge afspraken tussen de huisartsen, vertelt Eelko Bunte, huisarts in Smitsveen en een van de twee contactpersonen in Soest voor de GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio). ,,Vanuit dit regionaal crisiscentrum kijken we naar zaken als persoonsbeschermingsmiddelen zoals mondkapjes, handschoenen en brillen, naar personele bezetting en communiceren we landelijk beleid. In Soest zijn we als huisartsen extreem goed georganiseerd, merk ik. Mooi om te zien hoe we dit echt met elkaar doen, zo kunnen we makkelijk schakelen."

SPREEKUUR Dat zorgt er onder andere voor dat Soest maandag als eerste in de regio een centraal spreekuur voor mensen met luchtwegklachten draaiend had. Bunte: ,,De Soester huisartsen hebben per toerbeurt dienst voor dit spreekuur, dat plaatsvindt op het Zorgplein aan het Dalplein. Je kunt het alleen bezoeken op indicatie van de eigen huisarts, dus kom niet zomaar langs."

Op dit spreekuur worden geen coronatesten uitgevoerd, benadrukt hij. ,,Het is vooral bedoeld om te zorgen dat mensen met luchtwegklachten, die mogelijk besmet zijn, op één centrale locatie een arts kunnen zien. Er is een aparte ingang en we plannen veel ruimte tussen de afspraken om contact met andere mensen zo veel mogelijk uit te sluiten. Tot nu toe zijn er zo'n twintig mensen op het spreekuur geweest, waarbij we wel zien dat het er dagelijks meer lijken te worden. Dus laat iedereen goed oppassen en contact zoveel mogelijk voorkomen."

ONRUST EN BEGRIP Bunte stelt dat er in Soest vooralsnog voldoende materiaal en personele bezetting zijn bij de huisartsenpraktijken. ,,Het spreekuur kunnen we makkelijk opschalen als dat nodig is en artsen kunnen voor elkaar inspringen als iemand zou uitvallen. We merken dat er onrust is bij mensen over de situatie, maar dat ze ook begrip hebben voor de maatregelen. Er is veel hulpaanbod, bijvoorbeeld van mensen die spullen willen leveren. Dat is welkom, vooral mondkapjes of stofmaskers die je gebruikt bij het klussen." Voor de artsen betekenen de maatregelen een andere manier van werken. ,,Maar we hebben ook nog wel daadwerkelijk de handen aan de patiënt. Als patiënten geen luchtwegklachten hebben, kunnen we ze gewoon onderzoeken. Alleen zitten er extra uitgebreide hygiëneprotocollen aan vast."

SOESTERBERG Ook in Soesterberg, waar Bunte niet de coördinatie doet, staan de algemene corona-maatregelen op de websites van huisartsen vermeldt. ,,Bij ons staat het inderdaad niet op de website, maar wij hanteren ook de algemene werkwijze", vertelt de assistente van Medisch Centrum Soesterberg desgevraagd. In Soesterberg is geen centraal spreekuur voor mensen met luchtwegklachten. Zij dienen de eigen huisarts te bellen, die beslist verder. ,,Wij hebben een speciale kamer waar die patiënten eventueel kunnen langskomen als dat nodig is. Maar ook bij ons geldt dat we zo min mogelijk mensen naar de praktijk laten komen."

HAMSTEREN Ook bij vragen aan apotheken dienen mensen zoveel mogelijk te mailen en te bellen. BENU Apotheek Soest-Zuid verwijst bij de telefonische vraag naar de maatregelen door naar de algemene richtlijnen die het hoofdkantoor van BENU heeft opgesteld. De maatregelen zijn onder andere dat er maximaal twee verpakkingen paracetamol en ibuprofen per klant verkocht worden en er wordt opgeroepen om niet te hamsteren. Verder vraagt BENU om herhaalrecepten zoveel mogelijk via afhaalautomaten te halen, die buiten de apotheek hangen. Wie toch in de apotheek moet zijn (op afspraak), wordt gevraagd om twee meter afstand te houden en contactloos te betalen.

ÉÉN DOOSJE Ongeveer eenzelfde beleid voert Apotheek Wolverlei aan de Weegbreestraat, die niet onderdeel is van een keten. Hier geldt een maximum van één doosje paracetamol per klant. ,,We hadden een aardige voorraad, er is voorlopig genoeg. We proberen rekening te houden met bijvoorbeeld mensen met chronische pijn die hiervan afhankelijk zijn. Zij hebben het echt nodig, terwijl andere mensen de doosjes maar gewoon in de kast zetten", zegt apotheker Nynke Pilon. Er is geen afhaalautomaat, wel een bezorgservice. Pilon: ,,Ook wij willen op dit moment zo min mogelijk dat mensen naar de apotheek komen. Daarom kunnen mensen die milde verkoudheidsklachten hebben gratis de medicijnen thuisbezorgd krijgen. Veel mensen bellen daar zelf over, ze snappen dat het niet verstandig is om te komen. Normaal hebben we één bezorger, nu twee en dat zal misschien nog stijgen. Maar we kunnen het goed aan."

BESCHERMEN In de apotheek mogen maximaal drie mensen tegelijk naar binnen en wordt gevraagd om 1,5 meter afstand te houden. ,,Ook is er een plastic scherm tussen de medewerker en de klanten en vragen we de klanten om achter een lijn op de grond te blijven staan. Dat maakt het niet gezelliger, maar het is nodig om onszelf en elkaar te beschermen."

Volgens Pilon begrijpen de klanten de maatregelen wel. ,,Ze vinden de situatie ook een beetje raar, zo achter zo'n 'plasticje', maar proberen rekening met ons te houden en mee te denken. Aan de telefoon wensen mensen ons vaak succes en zijn ze begripvol. Tot nu toe verloopt het goed en rustig."

advertentie
advertentie