Zes jaar voert Sonja Wolf het Voedselruilhuis, nu ook met de Kledingbank en Cadeaucentrale, en organiseert ze sociale activiteiten.
Zes jaar voert Sonja Wolf het Voedselruilhuis, nu ook met de Kledingbank en Cadeaucentrale, en organiseert ze sociale activiteiten. Johan van Beek

Sonja Wolf van Voedselruilhuis: 'Klachten nergens op gebaseerd'

5 maart 2020 om 10:30 Maatschappelijk

SOEST Bijna zes jaar voert Sonja Wolf aan de Varenstraat haar Voedselruilhuis dat is uitgebreid met een kledingbank, een cadeaucentrale en nog veel meer sociale activiteiten. Bijna al die tijd krijgt ze regelmatig klachten van één en dezelfde buurtbewoner. Klachten die volgens Sonja, andere vrijwilligers en andere buurtgenoten nergens op zijn gebaseerd.

Johan van Beek

Toch moet ze er telkens mee dealen. De laatste keer, zeer recent, had de klagende buurtbewoners zelfs een lijst met handtekeningen om zijn klacht kracht bij te zetten. ,,Veel van die mensen ken ik persoonlijk, die komen ook hier. Ze wisten niet eens waarom ze hun handtekening hadden gezet. Hij zet niets op papier, maar vertelt gewoon een verhaal aan ze. Niet over mij, maar over overlast van auto's in de straat en dat hij daar wat aan wil doen. Dan laat hij ze tekenen."

Naar de reden waarom de man klaagt, kan ze slechts gissen. ,,We zijn alleen op maandagmiddag en woensdagochtend open. Ik ben hier nooit 's avonds of 's nachts. De vrouw die hier pal boven woonde, heeft nooit overlast gehad, de man die klaagt woont veel hoger. Sinds we hier zitten, is de sociale controle veel groter geworden. Misschien zitten we hem wel in de weg. Hij loopt zelf bij de Voedselbank, dus hij zou moeten begrijpen wat we hier doen en voor wie."

Sonja heeft in de loop der jaren politie, BOA's, gemeente en Portaal over de vloer gehad, maar de man zelf wil haar niet te woord staan en mijdt ieder contact. ,,Meneer wil geen bemiddeling via bijvoorbeeld Portaal en ook geen gesprek met mij, maar staat bij de kelderbox wel vaak foto's te maken, of staat iedereen verrot te schelden. Ik nodig wel eens bewoners, de gemeente, de politie en bijvoorbeeld mensen van AH uit om hier gezamenlijk te komen lunchen, om gewoon wat te praten. Meneer presteerde het om foto's van de bedrijfswagens te maken en die naar de werkgevers te sturen. Wie doet nu zoiets? Die mensen komen hier gewoon even hun boterham opeten en een praatje maken."

Sonja laat zich niet uit het veld slaan door de klager en zet haar activiteiten onder de vlag van Stichting Hart voor Soest onverminderd voort. Maar vermoeiend is het allemaal wel als er steeds weer mensen aan de deur staan om de klachten te checken. Dat is niet leuk, maar Sonja heeft er wel begrip voor. ,,Dit is allemaal van Portaal en als er een klacht binnenkomt, moet Portaal daar iets aan doen. Dat begrijp ik ook nog wel."

Een inwoonster van Soest is inmiddels een petitie gestart en die leverde binnen de kortste keren honderd adhesiebetuigingen aan het adres van Sonja Wolf op. Van Portaal mag ze kelderboxen aan de Varenstraat gebruiken voor de opslag van het (houdbare) voedsel, kleding, cadeautjes en meubels. Daarmee helpt ze mensen die het niet breed hebben. Ook organiseert ze, vaak in samenwerking met anderen, sociale activiteiten, zoals tijdens Sinterklaas.

Tijdens de openingstijden mag iedereen komen binnenlopen voor een kopje koffie of thee en een praatje. Eigenlijk wil ze ook een inloophuis starten, maar daarvoor is een andere, grotere, meer vrij gelegen ruimte nodig.

advertentie
advertentie