Een nieuwe 'jas', zonnepanelen op het dak en binnen veel vernieuwingen bij de Portaalwoningen in de Eng.
Een nieuwe 'jas', zonnepanelen op het dak en binnen veel vernieuwingen bij de Portaalwoningen in de Eng. Johan van Beek

Bewonerscommissie niet tevreden over renovatiewerkzaamheden Schildersbuurt

27 februari 2018 om 15:30 lokaal

SOEST Puck Vos is voorzitter van de bewonerscommissie van de lage woningen op de Ruysdaellaan, Hobbemalaan, Vermeerlaan. Vorige week publiceerde deze krant een artikel waarin onder meer de renovatie van deze woningen aan de orde kwam. Een van de huurders was positief over het geleverde werk. Vos stelt dat de algehele waardering van de renovatie niet zo positief is. ,,Ze hebben absoluut slecht gepland bij BAM Wonen."

Natuurlijk is Puck Vos blij met de renovatie van de woningen. ,,De buitenkant van onze huizen wordt absoluut mooier. Met de zonnepanelen en de isolatie wordt er goed werk geleverd. Het maakt het wonen comfortabeler. Maar er zijn wel heel veel zaken misgegaan."

EMMER Vos somt een aantal zaken op: ,,Een huurder had geen stromend water meer bij zijn toilet. We lossen het op, werd beloofd. Het werd inderdaad opgelost, maar pas drie weken later. Die bewoner moest in die periode zijn WC doorspoelen met een emmer water. Bij een andere bewoner werd nog gebruik gemaakt van een geiser waarvan de afvoer inmiddels was afgesloten. Daardoor kon zich koolmonoxide vormen. Een induxieplaat met vier pitten wordt geleverd, terwijl er vijf beloofd waren. Niet voorradig wordt er dan gezegd. De klachten hebben zich flink opgestapeld vanaf de start op 15 oktober vorig jaar."

PLANNING De voorzitter van de bewonerscommissie vraagt zich af of de planning van BAM Wonen wel op orde is en hoe het met de arbeidsethos van de onderaannemers is gesteld.

,,De planningen lopen uit. De onderaannemers komen om half acht binnen en om kwart over drie zitten ze alweer in hun bus. Als je daar dan iets over zegt komen ze met het excuus dat het aangenomen werk is. Mensen nemen vrij omdat er zaken in hun huis geïnstalleerd moeten worden. Belt de monteur op het laatste moment af omdat elders in het land een andere, schijnbaar belangrijkere, klus wacht. Wie betaalt die opgenomen vrije dag dan? "

KOSTEN Vos heeft samen met zijn medebestuurslid Silvia Schimmel de klachten gedeponeerd bij Portaal. De woningcoöperatie is volgens Vos ook niet blij met de vertragingen in het werk. ,,Voor de werkzaamheden zijn zeven werkdagen per huis berekend. Dat halen ze nooit. Voor elke dag uitloop moet Portaal een bedrag aan een huurder betalen. BAM jaagt Portaal op kosten."

Puck Vos kijkt reikhalzend uit naar de oplevering, volgens verwachting begin april, van de renovatie. ,,Vooropgesteld, onze huizen worden hier gewoon beter van. Dat is het goede nieuws. Ik begrijp ook dat niet iedereen ontevreden is. Wij als bewonerscommissie vernemen echter te veel klachten die ons woongenot de afgelopen maanden flink hebben verstoord."

advertentie
advertentie