De familie Henk uit Heerlen viert zomervakantie en reist vanaf Stayokay Soest naar verschillende musea in de buurt. Marina van Hooft

'Stayokay aan Bosstraat ideaal vertrek- en rustpunt'

21 augustus 2019 om 10:00 Overig

SOEST De een gaat nog op reis of is al vertrokken, de ander kan, mag of wil niet weg. Weer iemand anders komt van elders om als toerist Soest te ontdekken. Marina van Hooft kruist hun pad. Vandaag: medewerkers en binnen- en buitenlandse gasten van Stayokay aan de Bosstraat.

Marina van Hooft

Wat ooit gebouwd werd als schoolgebouw, dient sinds 1931 als jeugdherberg. Sinds 2003 draagt het de naam Stayokay en in 2012 is het hostel aan de Bosstraat volledig gerenoveerd. Het hele jaar door komen er logés, zowel uit Nederland als het buitenland. Manager Anne Breemer komt meteen met een verrassende opmerking: ,,Augustus is voor ons de rustigste maand van het jaar."

AFWISSELING ,,We ontvangen doordeweeks buiten de vakanties om vaak zakenmensen die hier komen vergaderen. Daarnaast komen hier vaak groepen, zoals sportteams, koren of grote groepen voor een feest. In de vakantieperiode hebben we deze gasten vrijwel niet. Dan verblijven hier juist meer gezinnen die hier bijvoorbeeld op vakantie zijn. Dit vinden we natuurlijk ook hartstikke leuk en zorgt voor afwisseling, maar zij wegen niet op tegen de hoeveelheid gasten die we buiten de vakanties om hebben. Zo hebben we nu zo'n zestig gasten, maar als er zo'n grote groep komt zijn soms alle 150 bedden gevuld."

AFKOMST De afkomst van de gasten verschilt erg, stelt Anne, zeker gedurende de zomer. ,,We hebben het meest Nederlandse gasten, maar op de tweede plek staan zonder twijfel d Duitsers. Ook ontvangen we veel Belgen en soms zelfs Canadezen die bijvoorbeeld familie opzoeken. Dit zijn maar een paar voorbeelden, er komen hier zo'n 25 nationaliteiten, de afkomst van de gasten is heel divers", aldus Breemer.

DRUKTE Zelf is hij nog niet zo lang terug van vakantie. Het hostel heeft zo'n 25 medewerkers dus vakanties kunnen, zeker nu het niet heel druk is, makkelijk worden opgevangen.,,Veel mensen nemen aan dat dat lastig voor ons is om vakantie te nemen, maar het is in verhouding nu vrij rustig in het hostel vergeleken met de doordeweekse drukte. Het is dus voor ons in zo'n week lastiger om vakantie te nemen dan bijvoorbeeld nu in augustus." De manager van Stayokay ziet het werken tijdens de zomervakantie niet als iets negatiefs. ,,Ik zie het als een keuze, daar kun je niet omheen als je in de horeca gaat werken. Hetzelfde geldt voor feestdagen. We zijn met kerst en oud en nieuw gewoon open, dus ik ben ook niet anders gewend dan op deze feestdagen te werken. Het hoort erbij en we compenseren het door elders in het jaar een paar dagen vrij te plannen. Werken in een hostel heeft voor- en nadelen, maar de vakanties plannen zie ik niet als een probleem."

VAKANTIEGEVOEL Breemer's vakantiegevoel is inmiddels verdwenen, maar hij probeert het gevoel wel over te dragen aan zijn gasten, dus écht weg is het nooit. ,,Zeker tijdens de zomer als er veel vakantiegangers zijn, vragen bezoekers om advies over de omgeving. Het is natuurlijk heel leuk om die mensen te helpen en ze enthousiast te maken over wat er te doen is. De sfeer is daardoor altijd gezellig hier", vertelt hij enthousiast. De redenen van het verblijf van de gasten zijn uiteenlopend. ,,Veel gasten komen voor de omgeving. Zowel voor de natuur als de omliggende musea zoals het Nationaal Militair Museum. Ook bezoeken mensen Paleis Soestdijk of ze gaan een dagje naar Dierentuin Amersfoort", vertelt Breemer.

HEEL CENTRAAL Zo ook de familie Henk uit Heerlen. Zij verblijft een paar dagen tijdens haar vakantie in Stayokay Soest. Maurice Henk zit net aan het ontbijt ,,We zijn hierheen gekomen om een aantal musea te bezoeken met onze museumjaarkaart. Dit hostel ligt heel centraal, dus vanaf hier kunnen we makkelijk naar de musea toe. Vandaag gaan we bijvoorbeeld naar Het Nationaal Militair Museum en gisteren zijn we naar Aviodrome in Lelystad geweest. Verder zijn we bij de Lange Duinen geweest, die we erg mooi vonden. Soest is kleiner dan we verwacht hadden, maar wel heel gezellig. Het ligt heel centraal in een mooie omgeving en dat is wat ons heel erg aanspreekt, dus we zouden zeker nog een keer terugkomen."

FIETSEN Antje Schrader komt uit een plaatsje in de buurt van Würzburg. De Duitse komt haar dochter opzoeken die International Communications in Groningen studeert, maar nu stage loopt in Rotterdam. Ze combineert haar bezoek met het verkennen van verschillende steden in Nederland. ,,We hadden afgesproken samen een keer naar Amersfoort te gaan, dus zocht ik een verblijfplaats in de buurt. Mijn dochter gaf mij de tip om naar hostels te zoeken, dus toen kwam ik al snel bij Stayokay Soest. Toen ik zag dat ze fietsen hadden, was ik meteen verkocht en het hostel bevalt me prima", vertelt ze enthousiast

,,Ik ben gisteren naar de Lange Duinen geweest en heb een stuk door Soest gefietst. Ik vind het een mooi dorp in een prachtige omgeving. Ik heb afgelopen weekend met mijn dochter gespendeerd in Amersfoort en vandaag reis ik door naar Tilburg om daar nog wat musea te bezoeken." Als het aan Antje Schrader ligt, komt ze nog eens terug. Ze is dol op Nederland en vindt het het fijnst om het land met het openbaar vervoer te verkennen. ,,Ik heb een ov-chipkaart aangeschaft, dus de volgende keer dat ik hier ben, ben ik van plan nog veel meer van Nederland te zien!"

Hostelmanager Anne Breemer (links) met de receptionistes Sylvia en Froukje.