(v.l.n.r) Educatief medewerksters Rebecca Middelman & Lisanka van Scheijndel en dierenverzorgster Angela Muis. Prive

Zomer op De Veenweide

15 augustus 2019 om 11:00 Recreatie

SOEST De een gaat nog op reis of is al vertrokken, de ander kan, mag of wil niet weg. Weer iemand komt van elders om als toerist Soest te ontdekken. Marina van Hooft kruist hun pad. Vandaag: Lisanka van Scheijndel en Angela Muis van Kinderboerderij De Veenweide.

Marina van Hooft

Op Kinderboerderij De Veenweide is de zomerdrukte toegeslagen. De kinderboerderij in Overhees heeft het niet alleen druk met het verzorgen van de dieren, maar ze zijn ook fanatiek bezig met het organiseren van allerlei activiteiten op en rondom de boerderij. Ik sprak educatief medewerker Lisanka van Scheijndel en dierenverzorgster Angela Muis over de zomer op de kinderboerderij.

VOORJAAR Ondanks dat er nu dagelijks veel bezoekers naar de boerderij komen, is de zomer niet het hoogseizoen. ,,Vooral in het voorjaar en dan met name in de voorjaarsvakantie merkten we dat het heel druk was, dan hadden we soms wel twee- tot driehonderd bezoekers per dag. Zomers is het warmer en dan gaan mensen simpelweg eerder iets anders doen, bijvoorbeeld naar het strand. Daarnaast hebben we in het voorjaar natuurlijk jonge dieren, wat ook veel mensen trekt", vertelt Lisanka. De meeste bezoekers komen uit Soest en omstreken, maar ook van campings in de buurt ontvangt de kinderboerderij mensen. ,,We hebben advertenties bij de campings liggen, dus daar horen we ook regelmatig mensen over. Laatst hadden we zelfs een gezin uit Rusland op bezoek. Zij maakten een rondreis door Nederland en besloten bij ons langs te komen, wat natuurlijk erg bijzonder was!", aldus Lisanka.

ACTIVITEITEN De werkstructuur ziet er op de kinderboerderij in de zomer niet heel anders uit. Ze werken met een vaste structuur qua dierverzorging dus daar verandert niets. Wat wel anders is, is dat ze de grote activiteiten om de zomervakantie heen plannen. Lisanka: ,,We doen dit omdat we dan met meer medewerkers zijn, maar ook omdat er dan minder mensen op vakantie zijn en er dus meer mensen op zo'n activiteit afkomen." Zo komt Dierendag er al bijna aan en ook bij Burendag Soest is de boerderij actief betrokken. Het is echter zeker niet zo dat er nu niks te doen is op de boerderij. Sterker nog, ze hebben deze zomer drie extra speurtochten over bijen en de boerderijdieren. Ook de rest van het jaar zitten ze niet stil: ,,In april beginnen we met het Lentefeest, in mei het Schaapscheerfeest en we deden dit jaar ook mee met de Open Imkerijdag. Daarnaast organiseren we in september Spinnendag, waar ook de mogelijkheid is om spinnen vast te houden. Daarmee willen we bezoekers informeren over wat spinnen doen en hoe nuttig en ongevaarlijk ze eigenlijk zijn!", aldus Lisanka.

VRIJWILLIGERS Er moet dus niet alleen voor de dieren gezorgd worden, maar daaromheen wordt ook nog van alles georganiseerd. ,,We hebben een team van vijf vaste krachten en daarnaast zestig vrijwilligers waar we ontzettend dankbaar voor zijn. Deze zijn dan onderverdeeld in bijvoorbeeld vrijwilligers die in de moestuin helpen, komen schminken of bijdragen aan de voorbereiding van de educatieve lessen die we geven. We hebben ontzettend veel klussen die mogelijk worden gemaakt door vrijwilligers en nog komen we soms handen te kort. Dus mocht je interesse hebben, twijfel vooral niet om contact op te nemen!", vertelt Lisanka enthousiast. Ook dierenverzorgster Angela Muis vertelt over het tekort aan vrijwilligers in de zomer: ,,De dieren krijgen alles wat ze nodig hebben, maar door te weinig mankracht schieten andere klussen er soms bij in en dat kan voor hectiek zorgen."

Ondanks dat de drukte ervoor zorgt dat ze met van alles bezig zijn, vinden zowel Angela als Lisanka de diversiteit het leukste aan hun werk. ,,Ik vind het werken met dieren het allerleukste, maar het contact met de bezoekers en kinderen maken het af. Daarnaast vind ik het heerlijk dat ik de hele dag buiten kan zijn", vertelt Angela enthousiast. Lisanka vindt de afwisseling van achter haar bureau werken en het buiten zijn heel fijn: ,,Ik word er heel blij van als ik met mijn hoofd kan werken, maar ik zou niet alleen dat kunnen doen. Daarom is het zo fijn dat ik hier de educatieve activiteiten uitwerk én help bij de dierenverzorging. Die afwisseling maakt mijn werk het allerleukst!"

ENTHOUSIAST Voor de medewerkers kan een zomerdag soms hectisch aanvoelen, maar daar valt bij de bezoekers niks van te merken. Zij zijn enthousiast over de boerderij en dat deelden ze graag met mij. ,,Ik ben hier eigenlijk toevallig terecht gekomen. Iemand vertelde mij een keer dat er in Overhees een kinderboerderij zat dus toen zijn we hier gaan kijken en dat beviel erg goed. Ik vind de combinatie van de speeltuin met de dieren bijvoorbeeld erg leuk hier", vertelt Jonathan uit Soest, die inmiddels regelmatig met zijn dochters Sara en Marte de boerderij bezoekt. Ook sprak ik Sera Willemsen uit Soest die al jaren op De Veenweide komt. ,,Vroeger kwam ik hier vaak met mijn eigen kinderen, maar nu ben ik hier met mijn kleinzoons Casper en Pepijn. Zij komen uit Eindhoven dus dit is voor hen de eerste keer dat ze hier komen", vertelt ze.

NIKS TE KLAGEN Naast dat ik een aantal bezoekers kon spreken, kwam ik tijdens mijn bezoek zelfs nog een oude bekende tegen. Henk de leguaan (18) heeft altijd in de dierenwinkel gewoond in het dorp waar ik ben opgegroeid. Toen de dierenwinkel ging sluiten heeft hij op deze gezellige kinderboerderij een nieuw huisje gekregen. Na een ochtend sfeerproeven op de boerderij durf ik rustig te zeggen dat Henk niks te klagen heeft. De medewerkers hebben een passie voor alles wat er te zien en te doen is en de dieren krijgen alle aandacht en liefde die ze nodig hebben. Een kinderboerderij waar Soest trots op mag zijn!

Henk de leguaan, die sinds 2017 op de kinderboerderij woont.