Afbeelding
Eempers

Soesterbergse spotter maakt unieke reis naar Iran

10 december 2018 om 06:15 lokaal

SOESTERBERG Marco Bouman uit Soesterberg is een verwoed vliegtuigspotter. De unieke kans om met een dertigtal andere spotters uit acht landen naar Iran te vliegen om er op het eiland Kish in de Perzische Golf de Iran Air Show 2018 te bezoeken, liet hij niet aan zich voorbijgaan. Terugkijkend zegt hij: ,,Het was een intensieve reis met veel hoogtepunten, juist ook de door de nieuwsgierige en gastvrije Iraniërs."

De aankomst op Kish was nogal nat. Het had er in tien jaar niet geregend, maar toen het gezelschap aankwam, viel het met bakken uit de hemel. De volgende dag was het droog en helder en dat ideale weer voor spotters is het verder alle dagen gebleven. ,,Als westerling val je wel op daar. We werden veelvuldig aangesproken en geïnterviewd door Iraniërs die nieuwsgierig waren naar onze herkomst, hoe we het vonden en waarom we daar waren."

Het eerste bezoek was aan de expositiehal met een aantal helikopters waaronder een eigen UH-1 voor Search and Rescue. Maar waar het de meeste spotters vooral om ging was de F-14A Tomcat. Ook stonden er Azarakhsh (bliksem) vliegtuigen, een F-5e fighter, waarbij vooral de dubbele, schuinstaande staarten meteen in het oog sprongen. Verder waren er een Antonov 140 en daarnaast drie Embrear Tucano's EMB 312, een Pilatus PC-7 trainer en een Iraanse Hercules te bekijken.

De spotters werden ook naar de spottersplaats gebracht om de airshow goed te zien, toen er twee Tomcats kwamen overvliegen met in het midden drie Phantoms. Eind van de middag landden de Swifts met hun MiG 29's én hun supporttoestel, een Ilyushin Il 76. Een extraatje vormden de landing en het uit taxiën van een Mil Mi 8 en een Agusta AS-61A-4 Sea King helikopter van de Iraniërs.

,,De volgende dag werden we naar de min of meer afgebakende spottersplek gebracht, die met zeventig euro voor slechts twee uurtjes niet goedkoop was en waar enkele hoge Iraanse heren vorstelijk van hebben geprofiteerd. Desondanks was het de moeite waard", zegt Bouman. ,,Er stonden de Tomcat, de F-5 lookalikes (Azarakhsh), de Tucano's, de Baltic Bees met hun L-39's, de Swifts met support Il 76 en de Hercules. Eerst ging de Antonov 140 eruit met parachutisten." De andere toestellen gingen daarna de lucht in. Anders dan men gewend is in Europa en de Verenigde Staten wordt er zonder enig probleem in de richting van het publiek gevlogen of zelfs er compleet overheen.

Er waren gedurende twee uur nog meer stuntvliegwerk en demonstraties te zien, te veel om op te noemen, met elke dag hetzelfde vliegprogramma. ,,Uniek waren ook de binnenlandse vliegtuigen die binnenkwamen of vertrokken omdat je de Iraanse Fokker 100's en MD-88's en 737's nooit onze regio ziet, want ze vliegen alleen binnenlandse vluchten", aldus Bouman.

Na de laatste showdag vlogen de spotters terug naar Teheran, met verder op het programma een stadstoer langs de voormalige Amerikaanse ambassade, een prachtige brug met volop uitzicht op de besneeuwde bergen en daarna als afsluiting een bezoek aan het graf van Khomeiny. Bouman: ,,Het zou mooi zijn als we een volgende keer nog meer te zien zouden krijgen. Ik zal er zeker weer heen gaan."

Afbeelding
advertentie
advertentie