Afbeelding
Provincie Utrecht

Waardering Utrechts openbaar vervoer in de lift

11 april 2019 om 13:41 lokaal

SOEST De waardering van het openbaar vervoer in de provincie Utrecht stijgt met stip, laat de Provincie in een persbericht weten. Reizigers hebben de vervoerders Syntus Utrecht en U-OV over 2018 een hoger rapportcijfer gegeven dan het jaar ervoor. Het rapportcijfer voor Syntus steeg van 7,4 naar 7,6. De waardering van U-OV ging van 7,6 naar 7,7. Beide vervoerders komen daarmee uit op het landelijke gemiddelde. 

Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2018, het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek door kenniscentrum KpVV/CROW. Aan dit onderzoek werkten ruim 2500 reizigers mee in het Utrechts openbaar vervoer. Hun reacties geven een actueel beeld van de klanttevredenheid over diverse aspecten rondom het openbaar vervoer in de provincie Utrecht. 

NIEUWE BUSSEN Syntus Utrecht verzorgt het openbare streekvervoer in de provincie Utrecht en het stadsvervoer in Amersfoort. Vergeleken met 2017, toen Syntus een moeizame start kende, kan de vervoerder over het afgelopen jaar rekenen op een aanmerkelijk beter rapportcijfer. Reizigers zijn vooral positief over de beschikbare zitplaatsen. De nieuwe bussen van Syntus zorgen ook voor goede rapportcijfers over de ruime inrichting, het geluid, de reissnelheid en de lage instap. 

De beoordeling van de klantvriendelijkheid van de Syntus medewerkers is gestegen naar 8,0. Het eindoordeel over vervoerder U-OV die rijdt in en rondom de stad Utrecht is eveneens gestegen en komt uit op een gemiddeld rapportcijfer van 7,7. Reizigers geven U-OV vooral een plus vanwege het gemak bij instappen, de klantvriendelijkheid, rijstijl en reissnelheid. De U-OV tram is, ondanks de storingen van de laatste maanden, net als in 2017 gewaardeerd met een 7,6. 

VEILIGHEID De waardering van de beleving van de veiligheid in het Utrechts openbaar vervoer gaat fors omhoog van 8,2 naar 8,6 en komt uit boven het landelijk gemiddelde. De beoordeling van het op tijd rijden is stabiel gebleven voor zowel U-OV (7,3) als Syntus (6,3). Reizigers zijn vergeleken met 2017 minder tevreden over hoe vaak er gereden wordt. Het rapportcijfer over de frequentie van Syntus is 6,9, voor U-OV 7,1. Een verbeterpunt voor U-OV en Syntus is volgens Utrechtse reizigers ook de informatievoorziening wanneer ritten uitvallen of vertraging oplopen. 

Gedeputeerde Dennis Straat: ,,Het wordt steeds drukker in het openbaar vervoer in Utrecht. Tegelijkertijd zetten bouwwerkzaamheden op allerlei plekken en files op de wegen dat openbaar vervoer onder druk. Dan is het heel mooi om te zien dat, ondanks die uitdagingen, de reiziger het OV in de provincie hogere cijfers geeft. De buschauffeurs, trambestuurders en vervoerders verdienen die pluim. De komende jaren investeren we verder in onder andere in een hoogwaardig kwaliteitsnetwerk, zodat de reiziger vaker en sneller met comfortabele bussen kan reizen, en betere reisinformatie krijgt."

Meer informatie: www.ovklantenbarometer.nl

advertentie
advertentie