Landelijk gingen ruim 300.000 verkopers 'ouderwets' langs de deuren (foto pré-corona, 2019)
Landelijk gingen ruim 300.000 verkopers 'ouderwets' langs de deuren (foto pré-corona, 2019) Grote Clubactie

Clubs uit Soest halen ruim 37.500 euro op: ‘Grootste opbrengst ooit’

4 december 2020 om 17:12 Overig

SOEST Verenigingen in de gemeente Soest hebben in de afgelopen maanden 37.539 euro opgehaald door middel van de Grote Clubactie. Landelijk deden zo’n 5.300 verenigingen mee, en ruim 300.000 verkopers gingen ‘ouderwets’ langs de deuren. Samen haalden zij dik 9,5 miljoen euro op door meer dan 3 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records.

,,Dit is de grootste opbrengst in de 48-jarige geschiedenis van de Nationale Grote Clubactie.” Directeur Frank Molkenboer kan zijn geluk niet op: ,,Ik ben supertrots dat iedereen zo zijn best heeft gedaan. Juist in deze moeilijke tijden is dit soort saamhorigheid belangrijk.” De afgelopen jaren daalde het aantal clubs dat deelnam aan de Grote Clubactie. Die trend is volgens Molkenboer nu ‘krachtig doorbroken’. Dit jaar doen er zelfs weer meer clubs mee dan vorig jaar. ,,Dit laat zien dat de loterij nog steeds springlevend is. En dat is fijn, want ook in de toekomst hebben verenigingen onze loterij keihard nodig om financieel gezond te blijven.”

OPBRENGST De lokale verenigingen haalden de volgende bedragen op:

SOEST Een greep uit de deelnemende clubs in Soest: SO Soest 7974 euro, MHC Soest 7509 euro, VVZ’49 3753 euro, Voetbalvereniging Hees 3087 euro, De Duinkikkers 3054 euro, A.V. Pijnenburg 2676 euro, Auto Smeeing BDC 2508 euro, Soester Korfbalvereniging De Eemvogels 1482 euro, De Knickerbockers 1221 euro, The Red Stars 957 euro.

SOESTERBERG Voetbalvereniging t Vliegdorp: 2100 euro, Show en Twirlteam Soesterberg: 105 euro.

ONLINE Verkopers gingen dit jaar nog steeds ‘ouderwets’ langs de deuren, waarbij voldoende afstand werd bewaard. Daarnaast werden vanwege de coronacrisis nieuwe online middelen ingezet. Zo kon de verkoop volledig coronaproof doorgaan. De verkopers bleken digitaal enorm creatief: QR-codes, e-mail, social media en WhatsApp werden ingezet om loten te verkopen. Video’s werden gedeeld om familie en vrienden aan te zetten tot het kopen van een lot of anderen te enthousiasmeren. Voor het eerst gebeurde dit ook via TikTok. Kinderen deelden talloze filmpjes met de hashtag #groteclubactie.

Gekochte loten kunnen gecheckt worden vanaf 10 december via de lotchecker op clubactie.nl. Er zijn prijzen te winnen. Van het opgehaalde bedrag gaat 80 procent naar de club. 

advertentie
advertentie